söndag 25 september 2016

Jag vill skriva en medicinsk-kemisk bok om hur kroppen fungerar, varför man blir sjuk, hur medicin påverkar kroppen och vad man kan göra för att föhindra att man blir sjuk och skadar sig


Jag ska publicera en bok jag väntat på hur länge som helst. Den utgår från mina kunskaper inom kemi, fysik och biologi samt forskning. De utmanar intellektet och höjer medvetandet för hur kroppen fungerar.

De frågeställningar jag har är hur medicin påverkar människor samt varför man blir sjuk och hur kroppen fungerar och vad man kan göra för att förhindra att bli sjuk.

Egentligen fyra stora frågor som alla läkare borde kunna som ett rinnande vatten.

1. Hur fungerar kroppen?
2. Varför blir man sjuk?
3. Hur påverkar medicin kroppen?
4. Vad kan man göra för att förhindra att man blir sjuk och skadar sig?

Mål och syfte

Jag har bestämt mig för att skriva en bok som handlar om kropp och hälsa, men från ett kemiskt perspektiv. Målgrupp är först och främst läkare men också hela svenska befolkningen som vill lära sig mer om kropp och hälsa.

Läkarstudenter rekommenderar vissa böcker, det finns hemsidor som rekommenderar böcker till läkare att läsa efter sin utbildning och det finns hemsidor och länkar på internet till studier och artiklar som addresseras till läkare. Det finns alltså ett hav av information att ta på där.

Medicinska böcker man kan fördjupa sig i är akutmedicin, allmänmedicin, intermedicin, kirurgi, ortopedi och psykiatri.

Den första boken jag vill fördjupa mig i är Allmänmedicin - diagnostik och handläggning, som rekommenderas till läkare. Den är den första boken som detaljerat utgår från presentationssymtom så som de ter sig från allmänläkarens perspektiv. Denna bok ger den mindre erfarne allmänläkaren det stöd han eller hon behöver då den förmedlar somatisk, diagnostisk erfarenhet av vardagliga symptombilder så som de gestaltar sig på allmänläkarens mottagning.

Jag utgår från dessa böcker eftersom jag vill ha läkarens perspektiv, så att jag kan fylla i luckorna där det fattas.

En annan bok jag utgår ifrån är läkarboken för hela familjen.

Jag utgår även från Fass.se.

Jag vet att det kan verka naivt av en icke skolad läkare att ta sig an utmaningen att utmana hela läkarkåren och apotekligans världssyn, men jag anser att det är viktigt att informationen kommer ut. Någon gång. Av någon. Varför inte jag?

Vi måste höja vårt medvetande och detta är ett sätt att göra det på.

Är du intresserad av att läsa boken när den kommer ut? Kommentera nedan och prenumerera på mitt nyhetsbrev för uppdateringar genom att skriva in din bästa e-mailadress här åt höger.

Tyckte du om vad du läste?
Vill du läsa mer och fördjupat? Här är tre tips på artiklar jag skrivit:

Varför min son med adhd älskar pizza med tonfisk och salami
Fluor är både bra och dåligt för hälsan!
Mandel, oliver och kikärter motverkar McDonaldsmats, bröstmjölksersättningens och fredagsmyschipset härdade fetter och tillsatser