söndag 8 maj 2016

Ska jag starta ett muslimskt hälsoföretag - ja eller nej?

Ska jag starta muslimskt hälsoföretag?
En dröm jag haft länge är att starta eget.

Men har jag tid, kraft, engagemang och driv för att fortsätta år ut och år in och utveckla företaget?

Min affärsidé är att hjälpa människor (min nischgrupp är muslimer) och ge dem kunskaper så att de kan förbättra och förändra sina liv. Vanliga orsaker till att söka sig till mig är depressioner, livskriser, relationsproblem, stress, konflikter, nedstämdhet, dålig hälsa, sjukdom som läkare inte råder bot på, att man söker alternativa vägar till hälsa och framgång på mer än ett plan.

Jag hjälper människor genom:
- samtal
- undersökningar och tester för att se vilka produkter som passar
- lägga upp en plan för att nå ett mål (personligt eller hälsomässigt)
- testa oss fram till vilken kost som passar just dig
- rena kroppen
- stärka kroppen
- stärka psyket
- vägledning och rådgivning inom hälsa
- hälsocoachning
- terapi

I framtiden vill jag även kunna erbjuda hjälp inom kommunikation och psykologi - med nisch mot invandrare där jag erbjuder logopedi, psykoterapi och företagsutveckling.

Ska jag starta eget? Baserat på min blogg?

Min blogg visar att jag fortfarande är mycket intresserad av hälsa. Jag har därtill sökt in till hälsocoachprogrammet i Skövde för att få en högskoleexamen. Jag har har redan en högskoleexamen i entreprenöriellt företagande och andra kurser. Nu vill jag egentligen bara ha licens för att jobba med hälsa och samtal.

För att rivstarta företaget:

Jag har en affärsidé: Att rikta mig mot människor som utveckla sig och öka sin medvetenhet kring hälsa; mental, emotionell, psykisk och fysisk.

Min målgrupp är i synnerhet muslimer som vill hitta glädje och hälsa.

En affärsplan har jag inte gjort ännu, men är på väg.

Jag ska hitta en testkund och sälja in min tjänst/mina produkter - på låtsas eller på riktigt. Jag ska sälja en produkt på blocket, tradera eller en marknad för att se om det funkar och vad folk är beredda att betala.

Testa din marknad och se om det finns de som tycker att du ska starta hälsoföretag för muslimer. Använd två tunnor och be folk lägga lappar i ja- eller nej-tunnan.

För mig är det viktigt att få feedback, så det kommer jag jobba med mycket.

När du är redo, börja sälja. Dina kunder har inte den expertis och den kunskap som du besitter. De är mycket angelägna om att få veta hur de ska hitta tillbaka till sig själva och sin hälsa och finna glädje i livet. Du förstår dem och de ser fram emot att få samtala med dig om dina tjänster och produkter. De märker att du är engagerad och framåt.

För mig är enskild firma aktuellt eftersom jag inte har pengar att starta aktiebolag.

Sedan är det bara att registrera firman.

Så baserat på den här bloggen, vad tycker du?  Ska jag starta eget hälsoföretag?

Kommentera här nedan