torsdag 8 oktober 2015

Astrid Lindgrenmaraton



Jag har funderat ett tag på att göra ett Astrid Lindgrenmaraton. Det betyder att jag kommer att låna filmerna, i tur och ordning, så som de kom ut.

Här är en lista på allt hon skrivit och gett ut med mera.
Här är alla hennes filmer.

De två första blir från 1947 och 1949, vilket blir Mästerdetektiven Blomkvist och Pippi Långstrump, regisserade av Rolf Husberg respektive Per Gunvall.

Man hittar de tyvärr inte på Youtube, och ljudet är dåligt via datorn om man inte har högtalare, vilket jag inte har, så jag går till biblioteket istället och reserverar filmerna och om de inte finns så beställer jag dem.

Författarskap

Det sägs att ens aura, alltså vibrationer, når inte bara i den här sfären,utan in i andras lägenheter, upp, ner, höger och vänster. Därför är det intressant att notera att Astrid Lindgren bodde en trappa ovanför två aktiva lunchställen. Hon  bodde på Dalagatan 46 i Stockholm, en trappa upp under drygt 60 år,

Till detta hör att författare sällan dikterar sina verk i ensamhet, utan de behöver inspiration, vilket de ofta får på caféer. Inspiratören och författarinnan till Harry Potter-böckerna skrev sina böcker på ett café. Subhanallah.

Vad man måste antaga är då att Astrid Lindgren blev påverkade av alla dessa rörliga vibrationer som kom från caféet och restaurangen under. (Om nu dessa fanns där på hennes tid).

Jag har också som avsikt att en dag skriva, helst fiction, och kanske är det god idé att börja fundera på om jag kan flytta till en lägenhet nära restauranger och caféer e.dyl.

En fråga jag får upp då, var bor andra Science Fiction-människor?

Var bodde Jules Vernes?
Var bodde George Mélès?
Var bodde H.G. Wells?

Ingen aning. Om jag får svar på det får framtiden visa.

Jag hittar för övrigt inte mästerdetektiven blomkvist, den första delen så jag börjar med Pippi, inchallah. Det blir fem filmer och två Kalle Blomkvist som mysfilmer nästa vecka.