fredag 18 september 2015

Veckomatsedel för hud, syn, acne, alzheimers, sköldkörteln och leverfläckarna



Detta inlägg tjänar som inköpslista samt veckomatsedel.

Det första i listan innehåller E-vitamin som hjälper till att fräscha upp huden, förbättra syn, ta bort acnen, minska på risk för alzheimers, läker sköldkörteln och tar bort leverfläckarna och förhindrar nya att uppstå. Dessa passar som kvällsmat eller frukost.

1. Frön och nötter (sesam, hamp, solros, pumpa)
2. Olja och mandel (dyra, men tänk på de som ersättning för kött)
3. Fet fisk (makrill, tonfisk, lax, sill/sardiner) och ägg
4. Groddar och mörkgröna bladgrönsaker
5. Quinoa och bovete
6. Rotfrukter och bär samt frukt

Fredagsmys:

Sojasås, svamp, ansjovis och valnötter (sätter fart på tillfredsställelsehormonerna)
Tomatjuice, druvjuice, broccoli och potatis (likaså)
Kyckling, makrill, nötkött och ägg (även de)

Lunch/Pigghet (innehåller järn och kalcium) under veckodagarna med:

Kikärtor och falafel
Sojabönor med makaroner
Grönkålssallad och smörgås med jordnötssmör eller mandelsmör, samt ägg och sojakorv

Veckomatsedeln ser ut så här:

Måndag: Falafel i pitabröd med sallad
Tisdag: Makaroner med sojabönor
Onsdag: Ägg, sojakorv och smörgås med jordnötssmör/smör samt en grönkålssallad
Torsdag: Sallad på vattenkrasse samt gryta på okra, brytbönor, broccoli och ris som tillbehör (kalciumrikt). Till detta aprikoskräm, plommonjuice och havregrynsgröt, eller fikon/sesamfrönkräm
*Fredag: Se fredagsmys (kyckling, makrill, kinesisk mat med juice och baklawa)
Lördag.

C-vitaminrika mellanmål (för att förhindra förkylningar)

Kylen:
Kiwi
Guava
Papaya
Apelsin
Clementin

Tomat
Persilja
Spenat
Mangold
Paprika
Blomkål

Frysen:
Blåbär
Russin
Linser
Jordgubbar

Som förrätt/efterrätt eller tillbehör blir det :

Svarta vinbär, guava, hallon, vattenmelon, sesamfrön/tahini, linfröbröd, banan, avokado, dillsås och persilja.