fredag 18 september 2015

Hemmet reflekterar kroppen och själen

 Indiankrassen, symboliserar välgång,
drar till sig pengar (!) och 
är torktålig,
vilket passar i vardagsrummet

Förändring i själen och i hemmet

I mars förra året hade jag som mål att få mitt hem att kännas som ett hotell. Jag jobbade aktivt för det på olika sätt genom att organisera, hålla rent och ta emot besök av vänner.

I år har jag flyttat in i en liten tvåa, men ack så flott. Nyrenoverad och jättefin. Känns som ett bättre hotell på alla sätt och vis. Jag håller på att rensa ut en massa saker som jag inte vill identifiera mig med längre, som böcker etc.

Jag har fått ordning på själva ekonomin och den kan bara bli bättre.
Jag har minskat på stressen och känner mig energisk och fokuserad.
Jag har tid att organisera och göra i ordning mitt hem och mitt liv.
Jag satsar på högre kvalitet vilket betyder mer-sällan-köp.
Jag har mer tid, Tid är gudomligt värd.

Mitt hem kräver minimalism och effektivitet. Jag har brett ut mig alltför länge tillsammans med mina barn och har nu börjat att göra mig av mig en massa saker för att min  man ska få plats med sina energier och för att få in nya sådana.

Möblerna håller på att repareras och lagas eller bytas ut.
Barnvagnen har fräschats upp.
Bilen är snart ren igen.

Jag har spenderat mycket tid på att utveckla familjen mentalt och hålla den trygg och säker. Jag har velat fokusera på karriären och studierna, men har använt böcker som en ursäkt, som en flykt från att förverkliga mina drömmar.

Nu är mitt liv mer avskalat och avkopplande.

Jag vill leva ett spontant liv, men för att kunna det behövs det automatisering av många delar, så att kreativiteten kan blomma.

Jag har fräschat upp mitt hus och hotellstädat, flyttstädat, dödsstädat, och flyttat till hälften så stort hus.

Vad symboliserar rummen?

Förvaringsrummet som står för det förflutna och erfarenheter är tom. Om man tar väl hand om det rummet symboliseras det av att man lär sig av sina erfarenheter. Vilka saker av värde finns i mitt förflutna? Har man tarmproblem ska man försöka att rensa ut här. (Jag har fått bukt med mina tarmproblem när jag rensat ut)

Vinden och förrådet och klädkammaren - står för drömmar, ambitioner och den person vi kommer bli. Just nu är det kläder och idrottsprylar som står i fokus, samt personlig utveckling. Har man problem med huvudvärk och irritation ska man titta på det här stället och rensa ut här.

Hallen är lungorna. Den bör rensas ut regelbundet. Den symboliseras av vad vi känner för livet utanför hemmet. Om vi känner oss trygga, utåtriktade, tveksamma eller oförberedda. Har man ont i halsen, lungorna och har problem med anemi ska man förbättra sin hall på olika sätt.

Köket: Motsvaras av begär och hunger. Det är där vi får mat, kärlek och erkännande. Har man problem med matsmältningen och är överviktig eller underviktig kan en hand på köket var en god idé. Har man mycket saker i köket är det troligt att man också har problem med sin ekonomi. Det är också här man ska fräscha upp om man vill få bukt med blåsan och mensen.

Vardagsrummet: Symbol för våra dagliga relationer med vänner och familj. Det är där vi finner trygghet och vila. Det är där våra tankar och förhoppningar och egon möts. Har man mycket ångest, panik, allergier och känner sig förkyld och har hosta och är trött, kan det vara en god idé att se över sitt vardagsrum.

Sovrummet: Står för våra innersta känslor och privata drömmar. Det är där du får guidad vägledning genom drömmar. Mardrömmar har det viktigaste budskapet. Är man täppt i näsa, öron och svårt med motivation och fokus kan man titta på sovrummet om man kan förändra det på något sätt.

Gästrum: Har man gästrum, eller en bäddsoffa, kan man se över den platsen om man känner att man har olösta problem och talanger som inte fått utvecklas. Om den här platsen är stökig stör det resten av huset.

Badrummet: Det är här vi gör oss av med det skadliga och överflödiga. Det är här vi ofta får inspiration och idéer. Det är här vi får förnyad energi. Har man problem med lymfkörtlar, acne, eksem och njurar kan det vara en god idé att göra något åt badrummet. Dofter, vatten, saker, ja allt bör ses över.

Arbetsrum eller bokhyllan: Står för logik, tänkande, karriär, intellekt, kommunikation, minne, kunskaper och erfarenheter. Har du mycket på gång. Skala av och fokusera.

Om man tittar ut, vad ser man då? Skjul, garage och byggnader utanför är delar av en själv som man inte gillar, trycker ner eller projicerar på andra. Var bor du? Den blockerar friheten och spontaniteten så håll den så ren och fräsch som möjligt. Känner du dig malplacerad som byggnad? Eller passar du in?

GRÄL: Datorer, mikro, TV, stereo, Ljud och TV leder ofta till gräl så avskärma dessa och minska på användandet.

Kyla och mörker betyder ofta jordstrålning. Fryser du?

Använd ljus, ljud och dofter för att förändra, alltså inte bara visuella intryck.

Om hallen vore en person, hur skulle du beskriva henne?

Den här frågan tycker jag är skojig. Den gör att man verkligen får tänka till.
Min hall ser lite öde ut. Inte så väl upplyst. Den har två fungerande garderober och en överbelamrad, skäggig hatthylla och skolhylla. Den är gul och när den är tom och man verkligen har uppdaterat med nya fräscha möbler och ordentligt med värme och mys kan det kännas riktigt välkomnande. Den är annars lätt att överbelamra så det tar tid att ta bort saker och det sker dagligen.
För över ett år sedan var den trött, sparsam, full med inre saker, alltid aktiv och tung (sand). Ville ha spegel, ordning, stol och belysning samt växt. Samma önskan då som nu, fast den är luftigare nu är för ett år sedan. 
Garderober: Nya, fräscha, inget "bagage" och inget att "analysera", dvs gamla papper e.dyl. Hit har jag nått mer eller mindre. Jag vill ha mer blommor i hallen. Här vill jag också ha hotelldoft, dvs grönt te, pelargon, murgröna, ceder, fresia. Rödcederolja hjälper mot insekter. I garderoben passar även syrén. 

Om ditt vardagsrum vore en släkting eller en familjemedlem, vem skulle det vara?

Frågan kanske låter krypto, men den visar ändå på vems personlighet man har byggt upp sitt liv på. Jag tror att mitt vardagsrum är en blandning av mycket nytt. Jag har en del av min mamma, pappa, syster, min mans syster och bror. Det är en salig blandning av allting.
För över ett år sedan var den kaotisk, rörig, full med saker/idéer, seg och dammig, ganska ung, men inte helt 30-40-årsåldern, pompuös och snygg, med lite lyx. fullt av idéer, men otroligt kaotiskt. Symboliserar att man hindrar sig själv, förvirring och tar bort motivation och energi. Det tar energi att underhålla, göra i ordning och återställa hela tiden. Splittrad energi. I år håller jag på att disidentifierar mig, dvs gör mig av med saker som identifieras med mig, så att jag "försvinner". Det kommer göra livet mycket roligare och lättare. Redan lämnat kära böcker till Second Hand.
Mål: Att skaffa en "science fiction"-bild, vitt och orange, och cappucino. Att det känns som "Royal Treatment". Att den är fylld av saker som är värdefulla och hela, vilket bygger upp tillit och pålitlighets-känslan. Den ska vara inspirerande och drömmande och påminna och utomhuslivet, både naturen och storstadslivet.
Liljekonvaljdoft håller en kvar på samma plats. Bra för koncentrationen, mindre bra för datorspelandet. Andra passande dofter som är bra för elektronik och vardagsrum är blodapelsin, vanilj och cederträ. En doft som passar bokhyllan och biblioteket är en avslappnad sådan, t ex kardemumma, kanel och citron samt vanilj.

Om ditt kök vore en måltid, vilken skulle det vara? Kryddig curry? Pasta, risrätt? kött och grönt? tårta, pudding, födelsedagsmat?

Mitt kök är en blandning av gastronomisk, modern mat, Raw food, födelsedagsgotterier och frukostbar. Lite charkuteri.
För över ett år sedan var köket trevligt och prickigt/blommigt. Pratigt och tar mycket tid. Massor av saker som döljer sig, hemligheter och instrument. Nu är det mycket lättare att hantera, och mycket fräschare. 
Mål: Att köket känns trevligt, lyssnande, öppen och vänlig. 
Balkongen, där vi kan äta, ska också kännas glad, dansande och välkomnande.
En passande doft här är nybakade chokladkakor och glassrån. 

Beskriv sovrummet som din partner och vilket musikstycke passar för den?

Mitt sovrum skulle ha en klassisk musiksort, med romantiska glada toner och dramatiska basklanger. I övrigt är sovrummet på stand-by. Den behöver omsorg och kärlek. Lite mörk, men också varmt kärleksrosa när lampor är på. Här passar även babypuderdoft och syrén (i garderoben).

Badrummet, hur luktar det?

Om du tänker på badrummet, hur skulle du beskrivet det? Vad doftar det? Citron, tall, växter, fukt, mögel, blommor? Ta dig en extra titt på hur ditt badrum doftar.
Badrummet är rent, men ej välkomnande för ett år sedan. Samma kände jag inför gäster. Det fanns ingen stillhet och äkta fräsch-het vilket jag känner att det finns idag. 
Mål: Fräscht och uppfriskande. Dit har jag redan nått. Citron skapar ett effektivt badrum och kokosdoften ökar rörelse. 

Ge din bostad ett namn. 

Som så många hus har speciella smeknamn, Villa Villekulla, Madicken på Junibacken m.m. kan du också ge ett namn till ditt hus. Vad skulle det heta? Innan Svartå fick samma gatunamn, hade alla husen sitt eget namn. Läs mer om det här.
Om jag anspelar på vårt gemensamma efternamn skulle det bli Vinbo, eller Vindruvebo.

Dansa i rummen

Om du kan dansa i rummen är de alldeles lagom fullpackade. Om inte, kanske det är dags att rumstera om. Om du inte har en plats för bön, meditation och sinnesro, är det också dags att skapa en sådan plats.
För ett år sedan ville jag fokusera på att skapa dansande rum, där fokus ligger på avslappning och rörelse. Att allt skulle ha hög kvalitet. Skapa tid för omsorg och att hemmet känns varmt och inbjudande. Jag ville också skapa sådan livskvalitet att jag kunde låna ut och ge av det jag har utan att det känns. Jag ville skapa mer kontakter med andra, vänskapsband och jag vill alltid ha något att bjuda på när de besöker oss. 
Jag vill ha ett hem där jag tar väl hand om "värdesaker" och där gäster känner sig värdefulla och välkomna och som skapar en känsla av tillit. Jag vill också att den känns inspirerande, med ljud, ljus och doft.

Ljud och Tema i varje rum

Om du skulle välja ett ljud och ett tema och en doft i varje rum, vilken skulle det vara? Vilken personlighet skulle varje rum ha? Vilken smak skulle rummet frambringa?
Mål: Att det ska kännas som ett hotell, lätt att städa, mindre allergier och stress. Koncentrationsfrämjande, klarhet i tanken, kvalitet och mindre jobb 4 h, per dag, bra luft och mindre damm. Finns rum för inspiration i form av böcker, kreativitet och film. Finnas plats för socialt nätverkande, nattbön och främja god sömn. *Minimalism, är ett centralt ord. 
Blommor

Hyacinten symboliserar självförtroende och tillfredsställelse men också ensamhet och socialt utanförskap.
Indiankrassen symboliserar välgång och drar till sig pengar (!) och blockerar irritation och intolerans.
Lavendel symboliserar vänlighet och god hälsa, men skapar också elakhet och avundsjuka.
Lejongap symboliserar ilska
Liljekonvaljen symboliserar ledsamhet och förlust.
Passionsblomman symboliserar stark äganderättkänsla och syskonrivalitet
Pelargonia, en vanlig blomma, symboliserar familjeproblem och problem på arbetsplatsen
Pingstliljor symboliserar panikattacker och motgångar
Ringblommor symboliserar stress och juridiska problem
Rosor symboliserar misshandel, sårbarhet och stress
Violer symboliserar smärta, mobbing och oönskat intrång i privatlivet
Orkidéer symboliserar överflöd och välgång och änglar (hög vibration i hemmet). Om den håller på att dör hela tiden, betyder det att ditt hem behöver ses över liksom dina tankar.
Gula tulpaner symboliserar tillit till kärleken
Röda tulpaner symboliserar att man vågar ta nästa steg i förhållandet, och fördjupa det och vara mer sårbar

Dofter

De bästa dofterna som man kan använda sig av är bomull, kokos, pion, bergamott, mint, melon, svarta vinbär, kiwi, liljekonvalj, fresia, jasmin, vanilj, kanel, blåklocka, bambu, äpple, ros, jordgubb, körsbär och lilja.

Parfymer

Det finns olika sorters parfymer. Om du vill ha en som är sexig och förförisk ska du välja Agent Provocateur. Om du vill ha en personlig och unik ska du välja L'Artisan Parfumeur. Om du vill ha en sofistikerad och klassisk doft ska du välja Chanel No5. Om du vill ha en ungdomlig och fräsch doft ska du välja Clean (den har jag haft länge). Om du vill ha en trendig och cool ska du välja Narcis och Rodriguez. Börja besöka butikerna och lär känna dofterna.

Nu är jag redo, igen!