tisdag 29 september 2015

Den nionde insikten - The Celestine Prophecy



I min hand har jag James Redfields "Den nionde insikten" som utgavs på svenska 1993 av Warner Books, New York. Den är den sextonde tryckningen och är med andra ord en mycket kär upplaga. Och jag förstår varför.

Den ger mig ännu fler nycklar till ett nytt liv och öppnar upp ännu en fördjupad förståelse för Allah och hans skapelse.

Jag kommer här att ta upp olika delar i boken som jag själv vill behålla för att påminna mig i framtiden och för att kunna återkomma till när jag behöver det.

Boken består av nio kapitel.

Den kritiska massan

Kapitel 1 handlar om de sammanträffanden som formar våra liv, slumpen, och sammanträffanden som bönhörelser. Syftet är att bli medveten om att ens liv har en mening och att alla händelser har en orsak. Man ska börja arbeta på att finna en mening bakom varje händelse i livet och att rastlös energi är ett tecken på ett behov av förändring och djupare medvetenhet. Det är viktigt att lära känna sin kropp och att lyssna på den.

Kapitlet tar också upp vikten av att förstå att det man uppmärksammar kommer att växa, såväl som negativa som positiva erfarenheter. När man känner ett behov av att tala med någon som kanske kan hjälpa dig med dina aktuella frågor ska man försöka att ta det på allvar. De människor som söker din blick och som kontaktar dig är de som också har ett svar, ett budskap, till dig. Var uppmärksam på vad de säger och försök att lyssna på dem.

Var mer i nuet. Planera inte så mycket. Låt ditt sinne vandra och dina tankar och följ dem istället för att tvinga dig till dina mål. Sätt upp mål, slappna av, släpp på ansvar i ditt liv och följ dina känslor. Känns det lätt och roligt och som att världen är din vän, ja då är du på rätt väg. Om du däremot känner dig arg så vet du att du har mött på ett motstånd och du är på fel väg.

Det är viktigt att börja föra en dagbok där man antecknar de synkronismer man upplever. Den kommer att klargöra tankarna och den kommer att hjälpa en se fler synkronismer längre fram.

Om du möter någon som du känner dig "synkad" med, kan det vara så att det är rätt tillfälle att prata med denne person. Plötsliga tankar som dyker upp ska följas upp, saker du ser är inte där av ett tillfälle - det finns något där du behöver för att gå vidare. Livet är ett äventyr rakt framför näsan på oss. Indiana Jones äventyr är ingenting jämfört med våra.

Ibland kan det vara bra att rensa ut allt i ens liv, så att det nya man vill ha kan börja ta plats. Det gör att tankarna kan ledas åt andra håll, dit du vill, istället för gamla manifestationer som du redan tänkt.

Om det går trögt eller om du får onda aningar behöver man kanske skjuta upp ett beslut, ge mer tid för att hinna få bättre underlag. Om vi kör fort för att vi är stressade och tror att det blir problem, så kommer vi få mer problem. Om vi kör fort för att vi mår bra, och det känns bra, så kommer saker och ting utvecklas positivt.

Du kan själv "veta" hur utgången blir, genom att lyssna på dina känslor. Om allt går fel, du är sen, du är irriterad, du är arg, folk börjar skälla på dig, så måste du avbryta och återställa dig till ett läge där du känner att alla är vänliga mot dig, livet är vänligt mot dig, om du inte kan det bör du avbryta innan något allvarligt händer som du får ångra. Du drar till dig mer negativitet om du stannar kvar i de känslorna. Om du är trött så kan du vara säker på att dagen kommer att bli hemsk. Se till att somna på kvällen i god tid. Det är a och o och att vara förberedd. Ge dig tid. Om du har mycket tid och börjar i god tid och håller dig kvar i den känslan, kommer saker och ting att flyta på och kännas lätt och det du vill kommer att börja manifesteras snabbare och snabbare och du börjar se att du närmar dig dina visioner med rask takt.

Ett tips!

Känn efter hur du mår när du är själv. Hur känner du dig? Är du arg, ledsen, besviken? vilka tankar kommer till dig när du är själv. Detta är sådant som människor som besöker dig kommer att tänka på när de besöker dig. Så om du vill att människor som besöker dig pratar om en viss sak, tänk på det. Vill du att de ska må bra, börja själv må bra.

När du besöker folk och börjar tänka på vissa saker, eller känna dig på ett visst sätt så kan du vara rätt säker på att de i detta hushåll tänker på detta och känner sig så. Hur de reagerar är olika. Vissa flyr därifrån om de inte vill känna så eller prata om det du vill prata om. Andra trivs, då de också har det aktivt inom sig, eller så har de distanserat sig från ämnet och känslorna och kan se objektivt på det, och därmed vara till din hjälp.

Försök att under några dagar uppmärksamma vilka inre tecken som olika situationer ger upphov till, till exempel om musklerna i nacken eller magen drar sig samman, brist på energi, hopbitna tänder, ytlig andning, trummande fingrar, korslagda armar eller ben, eller ljudkänslighet. Fråga dig själv: "Vad är det som egentligen pågår?" Vad är det jag tar emot?

Uppgift 1: Hur kommer det sig att ni läser här på den här bloggen? Vad hade du för längtan eller känslor innan du kom hit? Vad var det för svar du sökte? Det finns ett behov hos dig som vill utvecklas och den här bloggen kan hjälpa dig med det i någon aspekt.

Avbryt alltid ett möte när energierna sänks. Om energierna sänks är det dags för att dra sig tillbaka och hålla på med "Shadow work" (sök på Teal Swan, Shadow work på google) eller bara att vara för sig själv, hämta energi genom att göra något för sig själv som ger energi. kan vara att sova, läsa, vila, äta, titta på komedier etc. Sedan är man redo för att komma igång igen.

Uppgift 2: Om du träffar en grupp eller en förening, eller går till ditt jobb, eller har vänner på besök e dyl, försök att ta reda på vilka högre gemensamma intressen som förde in människor i dessa grupper. Ögonkontakt är ett gott tecken på att ni har högre gemensamma intressen och att ni drar nytta av varandra. Om personerna omkring dig inte vill diskutera ett ämne som intresserar dig, så betyder det att du är på fel ställe och att dessa inte kommer att hjälpa dig framåt, så avbryt. Sök alltid ögonkontakt innan du börjar tala med någon, då vet du att du kommer komma därifrån med svar och kanske nya frågor.

Ofta är dessa gemensamma möten också ett möte inte bara för dig utan för den andre där ni båda kan hjälpa eller få hjälp av varandra. Vem det är som har svar är något ni får lyssna er in på. Kanske är det du som har svar till den andre personen!!!

Uppgift 3: Vad skulle ni behöva stöd med under den kommande veckan? "Jag skulle vilja känna mig full av energi nästa vecka" (istället för att säga "Jag skulle vilja bli av med den här förskräckliga förkylningen").

Be sedan för personen, dvs sänd kärleksfull energi till personen ifråga. Om det är till dig själv, så ge det till dig själv.

Tips!!

Var uppmärksam på ord, symboler, sammanträffanden, människor som ringer och som dyker upp, människor som tittar på dig, drömmar du har på natten osv och skriv ner dem i din dagbok.

Om du tycker dig känna igen människor, som du faktiskt inte känner, och råkar utbyta hastiga blickar, visar det sig ofta att man ofta har exakt samma problem. Detta är bra om man söker vänner och stöd.

Ytterligare frågor att arbeta med

1. När du fick ditt nuvarande hem, upplevde du då några särskilda tecken eller sammanträffanden (betydelsefulla gatunummer, möten med grannar, förseningar i förhandlingar, sammanblandande telefonsamtal, speciella gatunamn eller någon annan egendomlig detalj?)

2. Hur fick du ditt nuvarande arbete? Tänk tillbaka hur du fick höra talas om det, vem du talade med och vilka meddelanden du kan ha fått.
Vad var dina första intryck av arbetsplatsen? Lade du märke till några tecken som kan ha förebådat någonting som inträffade senare? Var det någonting du önskade att du lyssnat till innan du tog det här arbetet?

3. Beskriv hur du först mötte dem du har dina viktigaste relationer med. Vad var det som ledde till att du var just där just då? Påminde den person du mötte om någon annan? Vad var ditt första intryck av denna person? Har det intrycket visat sig vara riktigt? Lade du märke till några tecken (en dröm efter att du träffat denna person, ett märkligt sammanträffande, en försening, en förväxling)?

Ser du några mönster i hur saker kommer till dig? Vad var det för likhet, om det fanns någon, mellan hur du startade en viktig relation och hur du fick arbete eller bostad?
Om du känner att du har flyt, så följ med strömmen.

Om man har tankar som kommer till en ofta ska man försöka handla på det.

Jag hade en massa tankar kring de tiggarna som satt utanför affärerna. Jag tänkte, i mitt inre, att om jag hjälpte dessa med pengar, mat och språk, så kommer jag att må bättre, de kommer att må bättre och klara sig själva. Det jag inte räknade med var att de inte tänkte som jag. De tänkte inte att de skulle kunna klara sig själva och kunde därför inte ta emot de språkkunskaper jag ville förmedla. De hade inte förberett sig för att ta emot det de ville ha. De hade inte för sitt inre kunnat se hur de skulle få det de drömde om. Nu stod jag där och försökte pedagogiskt att undervisa svenska till en tiggare. Denne ville inte lära sig utan ville bara ha mat och pengar. Helst bara pengar. Men var tacksam för extramat som de fick. Så jag lät de gå.

Men jag tänkte fortfarande på tiggarna och hur de skulle börja frysa. Så jag gav lite mera mat, pengar och en filt. Sedan gick jag och engagerade mig i politiska grupper, och skrev av mig. Tankarna var fortfarande kvar. Hur kunde jag på bästa sätt hjälpa dem? Genom att engagera mig i föreningar som hjälper dem?

Så det gjorde jag. Jag tog kontakt med Röda korset och blev antagen som både läxhjälp men också som rekryterare.

Men något stämde inte. De flesta tittade ner. De ville inte se mig. Jag kände absolut inget flyt när jag pratade med de andra och blev inte accepterad i gruppen. Jag kände mig inte stärkt av att vara där. På vägen hem möts jag av en man som säger till mig att jag är lurad. Jag tar till mig det ordet. Han var arg på mig. Därefter möts jag i mitt hem en arg familj. Alla är arga på mig.

Jag vet fortfarande inte hur jag ska ställa mig till detta. Min avsikt var att hjälpa, men jag kanske var på fel plats. Jag kanske skulle hjälpa mig själv och min familj? Jag kanske associerade med dessa tiggare, eftersom de känner sig precis som jag, utanförskap, fattigdom och kaos, ja hjälplöshet, precis som jag kände.

Nu idag har jag ingen skuldkänsla gentemot tiggarna överhuvudtaget. Jag hjälper dem med ett par kronor/sedlar när jag möter dem, mer än så blir det inte, för varje person skapar sitt eget öde. Varje person kan förändra sitt öde, men det måste börja med att man börjar ta hand om sig själv och börjar följa sina nattliga, liksom dagliga, drömmar och visioner.

Den kritiska massan 2

Frågor att ställa till mig själv:

Vad är det som egentligen bekymrar mig?

Transformation börjar med den första insikten, och denna kommer först på ett omedvetet plan i form av en djup känsla av rastlöshet. Till en början vet vi inte riktigt. Vi börjar ana en annan sorts upplevelser. Vi upptäcker ögonblick som känns annorlunde, intensivare och mer inspirerande. Vi söker efter större tillfredsställelse och vi finner oss inte i att hålla oss nere längre. Detta påverkar inte bara ett fåtal, utan alla, från Wall Street till gatugäng.

Förhållanden brukar resultera i en egoistisk viljekamp eftersom ingen längre förväntar sig att den andra ska leva i hans eller hennes värld, alltid vara där för att delta i de aktiviteter som hon eller han valt. Takten är ofta uppskruvad.

Vi söker efter en upplevelse och vi kommer få den första insikten och komma vidare i vår inre och yttre utveckling när vi blir medvetna om de tillfälliga sammanträffandena i våra liv.

Har du någonsin fått en ingivelse eller en impuls om något du ville göra? En ny inriktning som du ville ge ditt liv? Och undrat hur det skulle gå till? Och sedan när du nästan glömt bort det och koncentrerat dig på andra saker, så har du plötsligt träffat någon, läst något eller åkt någonstans och det har lett fram till precis den möjlighet som du drömde om?

Att släppa taget om det du lärt dig och identifierat dig med, gör att du kommer att nå dit du vill. Ge och du får tillbaka det du vill ha men dubbelt upp och mer.

Detta stämmer otroligt bra på mig själv.

Under minst tio år har jag kämpat för att starta en förskola och utöva de visioner jag haft, men mött på motstånd, både inre som yttre. Men för ett par veckor sedan började jag avidentifiera och rensa upp i röran hemma, däribland allt material, tillstånd för att starta förskola m.m. och gav detta till en förskola i närheten. Bara ett par dagar senare hör sig en gammal bekant av sig och undrar om jag söker jobb på förskola. De söker nämligen personal. Och inte vilken förskola som helst, precis den inriktningen jag vill. Så kan det gå när man börjar avidentifiera sig saker, minimalisera sitt yttre liksom sitt inre. Då börjar saker och ting hända. Man ger och får tillbaka och det kändes otroligt befriande att ge - vilket gör att det man får nu lätt kan tas emot.

Nästa steg är Det längre nuet!

Läs mer om Carl Jung här.