måndag 14 september 2015

10 sista dagarna av året - en indikation på hur ditt nästa år blir, så "SKYDDA DITT ÅR".



Nu är det Dhul-hijja, den sista månaden på året. många är iväg och gör vallfärden i Saudi-Arabien, en del fastar hemma.

Det finns inga bättre dagar än några andra dagar på jorden än dessa 10 dagar. Ramadhan har 1 dag som upphöjer alla andra och det är laylat-ul qadr. Dhul-Hijjas tio första dagar är som laylat-ul qadr - varje dag.

De 10 dagarna bestämmer vad som kommer nästa år. Gör ditt bästa i dem så kommer Allah underlätta resten av året.

Så vad vill jag ska ske nästkommande år?
Självklart ska vi ge saddaqa, varje dag, om än så lite. självklart ska vi öka i dhikr, speciellt några särskilda sådana. Självklart ska vi satsa på att be fajr i tid liksom aicha. Viktigare än någonsin och att be nattbön, som taraweeh under Ramadhan.

1 fastedag är som 1 år. 10 fastedagar som 10 år. Jaum al-Arafat är som 10 000 dagar. Helst ska man fasta 10 dagar. Om man inte kan det så åtminstone halva tiden. Och om man inte kan det så åtminstone måndag, torsdag och jaum al-Arafat och kan man inte det så endast jaum al-Arafat, som är det lägsta tron.

Kan man inte vaka under natten en halvtimme innan fajr, ska man sätta klockan och vakna och säga shahada och sedan somna om igen.

Subhanallah, la illaha illa Allah, Alhamdolillah och Allaho Akbar är dhikr vi ska göra hela tiden den här tiden, speciellt på eftermiddagen.

Så som du avslutar Dhul-hijja avslutas ditt år. Och så som ditt slutar slutar - slutar du.

"Skydda ditt år".

Var ínte de första som förnekar och ger ursäkter och säg inte jag kan inte eller jag vill inte. Ambition är viktigt och är Allahs högsta skäl att besvara alla dina drömmar.

Kasta din stav, liksom Moses, allt som du använder som stöd och vänd dit till Allah. Gå in i dig själv och gör den stora jihaden. Strunta i att kämpa, debattera eller annat för Allahs skull, och satsa på personlig utveckling och andlig utveckling.

Be, ända tills dina sinnen förändras så att du inte längre hör och ser denna världen utan bara den värld som framträder.

Be med andra, även om du bara ber med dina barn under denna tid.

Var extra god mot dina föräldrar, för Allahs skull.

Ge saddaqa, ge varje dag, även lite!!

På Arafat-dagen ska du på eftermiddagen be 360 ayat al-kursi, 1000 ggr surat al-ikhlas, 1000 salat al-ibrahimiyya (allahumma salli ala Muhammad...) och 1000 la illaha illah Allah wahdaho la sharika la osv...

Detta kommer ta hela eftermiddagen. Men ett tips är att samlas i grupp på Arafat-dagen då du också fastar och gör dhikr tillsammans. Det tar minst 2.5 timme och bryt sedan fastan tillsammans.

Läs också denna doua efter salat al-soboh:

Ash-hado an la ilaha illa Allah, wahdo la sharika la, lahol Mulk, ilahan wahidan samadan, lam ya-takhid sahibatan wa la waladan, wa lam yakon laho koffoan ahad. 1 gång är lika mycket värd som 40 000 och 6 gånger (dvs att repetera samma under en minut) ger 240 000 hassana.

Så, vad vill jag ska fylla mitt år?

1. Skönhet och volontärjobb. Detta kommer jag att satsa på idag, måndagen.
2. Vänner
3. Politik och ekonomi
4. Qur'an, arabiska och mina studier
5. Skriva och måla och umgås med mina föräldrar
6. Rawfood, resor och hälsa
7. Släktforskning och sömnad
8. Jobb och träning
9. Städning, rena sig och sitt hem, göra i ordning och minimalism (transportmedel, datorer m.m.)
10. Dhikr på Jaum al-Arafat.

Utöver detta även det jag nämnt ovan som saddaqa, kärlek, fasta, dhikr, att hålla koll på bönen och att be den i den första tiden.

När det gäller skönhet vill jag satsa på mig själv och mitt hem. När det gäller mig själv vill jag fokusera på:

1. Ghusl och hålla woudo
2. Skaffa nya, fina och fräscha kläder
3. Göra mina tänder vitare (hur?) Siwak, citron?
4. Skaffa linser (boka tid för synundersökning)
5. Färga mitt hår och göra en inpackning
6. Ta hand om min hy och göra peeling och ansiktsmask och smörja ordentligt
7. Tår och naglar behöver skötas om.
8. Träna och äta rätt
9. Dricka vatten
10. Inte stressa
11. Göra om mitt hem så den känns avkopplande och stressfri
12. Be och meditera och vara i nuet