söndag 7 juni 2015

Gör vad barnen vill!



Barnen har en egen inre kompass. Alla har en egen inre kompass. En vägledare. Det är inte samvetet som är vägledningen. Utan någonting annat.

Vägledning i livet får man genom att lyssna på sina känslor.

Barnen är mästare på att lyssna på sina känslor.

Så, jag frågar barnen vad de vill göra, istället för att själv ge förslag.

Vad skulle du vilja uppleva och erfara? Inga begränsningar.

Jag frågar först min son, 11 år.

- Jag skulle vilja åka Mechanica på Liseberg därför att då tror jag att jag kommer att känna mig rädd och det vill jag nu testa om det stämmer. Kommer jag bli rädd, eller kommer jag känna någonting annat?

- Jag vill tvinga min mamma att åka Helix, för jag tror att hon kommer att skrika av rädsla.

- Jag vill åka till Mars, därför att jag vill sätta dit den svenska flaggan där, för då blir jag känd, för då kommer jag bli glad.

(Det här var skoj - mera)

- Jag vill åka båt jorden runt, därför att då kommer jag att veta massor av saker, för att då blir det spännande. Jag vill åka till London, Amerika och Saudi-Arabien m.fl.

- Jag vill köpa Sami Yusuf's Salaam, för att jag ska sätta på den i bilen och lyssna på den där, för då bli jag glad och mår bra.

- Jag vill åka Helix med min kusin som bor i Tunisien. Jag vill att han kommer till Sverige för att han drömmer om Sverige och han älskar Sverige och han gillar massor av mat i Sverige och attraktioner och barnprogram, för då blir han glad och då får jag sällskap. Jag vill lära honom svenska.

- Jag vill att människor i Tunisien ska testa Oculost Rift, en grej som gör att man kan uppleva Helix utan att åka Helix, för då kommer de säga att de älskar Helix, för då kommer de säga tack till mig, för då kommer vi bli glada, allihopa, tillsammans.

- Jag vill bo på ett hotell, för det betyder att jag är rik, och blir det skönt, det blir lyx och jag får allting serverat, mat och städ och dylikt.

Nu är det Min dotters tur.

Vad vill du erfaran och uppleva och testa på, som gör dig rädd, glad, arg, förvånad, chockad, galen, osv?

- Jag önskar att jag slipper gå till skolan och bara får vara hemma och leka, därför att då blir jag glad.

- Jag vill testa Oculost Rift, en virtual reality Headset, det kommer bli spännande.

- Jag vill att min kusin åker Helix, och jag ska sitta längst fram med honom, och bakom mig är min storebror och Abir, min mammas kompis (och min kompis), för då kommer jag känna att det är spännande, roligt och skönt.

- Jag vill vara så modig att jag vågar åka Atmosfär på Liseberg, då kommer jag att chocka mig själv och knappt tro att jag gjorde det.

- När min lilla flickkusin blir större, vill jag titta på film med henne.

- Jag vill bo på ett hotell, för då får jag hjälp med allt, jag får vad jag önskar.