söndag 3 maj 2015

Omega-3-fetter i jordgubbarna läker öronen!!


Jordgubbar

Jordgubbar är rika på C-vitamin (bra för immunförsvaret), folat (bra för skelettet), kalium (bra för hjärtat) och andra antioxidanter. Inget fett, inget kolesterol och inget salt. 100 g ger 100% C-vitamin. 3 % RDI järn. 2% kalcium. Mer information kan du få här.

Den innehåller också 98 mg omega-3-fetter.

Den är bra mot öroninfektioner (C-vitamin)

Det som är extremt bra är att den innehåller omega-3, vilket hjälper öronen att läkas. Det brukar vara rätt irriterande eftersom det känns lite otäckt när det är så effektivt. Hjärnan låter som det susar i den, eller som ett brummande kylskåp och det är ju inte så kul och det kan ringa i öronen, men alla dessa är tecken på att öronen håller på att läkas (inchallah).

Jag har börjat äta jordgubbar nu sedan en vecka-tio dagar och ganska stora portioner. Samtidigt har jag börjat känna av något konstigt i min hjärna och i mina öron. Det är lite otäckt ibland. De brukar säga att det är tröttheten som orsakar det, men jag tror helt enkelt att jordgubbarna är orsaken. De innehåller omega-3-fetter vilket är nyttigt för öronen.

Jag gjorde ett självtest (läs mer om det här) och då skulle jag använda jordgubbar för mina öron. Nu gör jag det och det är inte bara jag som upplever detta sus och dova ljud i hjärnan/öronen nu när jordgubbssäsongen har satt igång på riktigt.

Precis som Dr Morse nd berättar så är "sjukdomar" inte så farliga. Precis som feber inte är en sjukdom utan immunförsvaret som kämpar för att få bort inkräktarna i kroppen så orsakar febern obehag. Likadant är det med alla andra åkommor som reumatism etc. Det är otäckt när det håller på att läkas och det känns ofta jobbigt och är tröttsamt, men om man håller ut och fortsätter så kommer man att bli bra igen, inchallah.

Så fram för mer jordgubbar nu... Jordgubbssaft och jordgubbar i mängder. Ät de till frukost, lunch och middag så kommer du snart att se förändringar i både hyn (som omega-3-fetterna också hjälper till att fräscha upp) men också öronen.

Läs gärna mer om ringningar i öronen av omega-3-fett här.