tisdag 26 maj 2015

Mjölk- och Majsallergi



Det skrivs alldeles för sällan om majsallergi. Jag undrar varför.

Min ettårige son har extremt stark allergi mot främst mjölk, men också majs. Därtill också ägg.

Om han har glutenallergi återstår att se, efter tester.

Mjölkallergi

Det började redan när han föddes. Så fort han ammade uppstod inte bara "hormonplitor" som alla kallar det, utan också klåda och utslag över hela ansiktet, nacken och hjässan. Han hade svår klåda dag och natt.

Jag uteslöt mjölk ett par dagar, men det satt i. Jag gav honom ersättning, men den spydde han upp. Han dreglade saliv, vilket jag inte visste då var en stark allergiindikator,

Han ville inte sova på nätterna och grät och grät pga klådan och utslagen.

Jag pratade med BVC men de sa att det inte var mjölkallergi. Jag fick ersättning från dem, men den innehöll både majs och mjölk. Han reagerade starkt.

Jag gav honom bananer. Det passar inte en liten baby att äta bananer, men det var det mest skonsammaste jag kunde ge honom just då, när han var så liten, då han varken åt det jag erbjöd genom amning eller bröstmjölksersättning.

Det tog lång tid innan jag förstod att mjölken jag druckit, eller osten jag ätit inte försvinner ur min kropp direkt. Det tog upp till en vecka innan kroppen var ren från mjölken. Därför visste jag aldrig 100% säkert om mjölken hade någon koppling till hans utslag.

100% säker blev jag inte heller med eliminering, men det underlättade. Klådan minskade på honom, även om utslagen (som berodde på majs) var kvar och också gav klåda.

Kinderna var som brända, och kliade.

100% säker blev jag först nio månader senare när jag uteslutit mjölk och majs helt och hållet. Jag skulle testa om han verkligen var allergisk mot mjölk, och att det inte var något påhitt från min sida. Jag gav honom lite mjukost, och hjälp, det skulle jag inte ha gjort.

Hans ögon poppade upp. Ögonlocken svullnade upp omedelbart. Kinderna blev röda och salivet dreglade ut från hans mun. Han började klia sig på grund av all klåda. Vi fick åka akut in till sjukhuset och ge en spruta. De blev chockade. De bad oss att säkerställa med allergitest att det är mjölk, men jag var 100% säker på att det var det, utan allergitest. Jag har fortfarande inte gjort det, väntar på att göra det, men jag är säker.

Majsallergi

Majsallergin är också någonting jag inte var 100% säker på trots att jag uteslutit majs och mjölk, eftersom han också hade äggallergi.

Jag hade uteslutit både majs och mjölk när jag upptäckte att han reagerade på äggen jag åt. Det han fick i sig när jag ammade var svårt att koppla ihop. Det var när han själv, vid tio månaders ålder, fick äta ägg som allergin upptäcktes. Jag har ännu inte säkerställt det med allergitest, men det är solklart att han har reaktion mot det, om än inte lika stark som mot mjölk och majs.

Majsallergin var jag fortfarande osäker på, då jag hela tiden upptäckte källor till både mjölk och majsallergi. När jag helt uteslutit alla källor, var det inte många kvar. Därför kunde jag nu testa om han hade majsallergi. Jag åt popcorn, ett par tio stycken, men det genererade direkt utslag och klåda, om än inte i den skala det varit tidigare, då jag fått i mig mycket mer från olika källor.

Majsallergin sitter i i många dagar, upp till en vecka. Hans ansikte är fortfarande inte okej sedan jag testade majsen igen förra veckan, men det klarnar upp dag för dag.

Glutenallergi

Eftersom jag själv är känslig mot gluten och utesluter det samt majskänslig med klåda och utslag över hela hjässan och nacken, kan jag inte äta någonting som kommer från sädesslag, förutom ris.  Min diet är alltså rätt strikt.

Mjölkallergi har jag säkerligen då jag får sådana extrema gaser av det. Gluten ger mig huvudvärk och nackspärr och ont i käken och knän och magen blir värre, uppblåst. Majs ger mig hemsk klåda och utslag över hela hjässan och nacken och i ansiktet samt acne.

Jag äter mycket Raw food. Min son gillar det också. Vi äter vegan men också kyckling, kött och fisk och vegetariskt.

Vi äter rätt bra, både han och jag. Mitt ansiktet har klarnat upp, jag har fått en platt mage (kunde jag aldrig tro jag skulle få) även om den fortfarande inte blivit som i barndomens dagar.

Min son är otroligt stark. Förutom allergierna har han aldrig varit sjuk, inte ens förkyld, då han ätit mycket frukt och grönsaker. Han har en otrolig koncentrationsförmåga och går i yogaställning när han "kryper". Han står och går nu och vill t o m börja springa. Språket är snart här. Han vill prata (han låtsaspratar hela tiden). Han fattar snabbt mashallah.

Den enda gången han blev sjuk var när jag fick mässlingen, vilket han också fick. Han var sjuk i tre dagar. Han blev också starkt svagare när jag gav honom allergimedicin vid ett tillfälle och pådrog sig då "förkylning" ett par dagar. Därför ger jag honom inte längre allergimedicin i princip, om det inte uppstår akutläge.

Födseln och allergibakterier

Det sägs att ett barn får med sig sin moders bakterieflora i och med födseln. Om det stämmer betyder det att jag har varit allergisk och är allergisk mot mjölk, majs och ägg sedan länge, utan att vetat om det.

Diagnos viktigt för att få hjälp

För mig är det viktigt att få en diagnos huruvida jag har glutenallergi, majsallergi och mjölkallergi, då jag vill öka på trycket för en undersökning av min äldste son som jag misstänker har flera allergier, bland annat havreallergi (gjorde patch-test hemma, själv), äggallergi (konstaterat redan med pricktest), veteallergi (enligt indikationer från hårmineralanalys), cola-choklad-kaffeinallergi (enligt hårtest), mjölkallergi (då han kräktes så mycket och aldrig var mätt när jag ammade honom och kräktes upp det han ammade, precis som min yngste son gjorde nu).