fredag 15 maj 2015

Mjölk och lågt intag av koppar bidrar till insomnia och rynkor

Kopparbrist leder till ökad inflammation, rynkor, grått hår, accelererat åldrande

Jag äter just nu en diet med stort intag av sesamfrön, vilket gör att kopparnivåerna är extremt höga, ibland uppemot 600 % av RDI.

Detta gjorde mig orolig och därför kollade jag upp vilka bieffekter för högt kopparintag har på mig.

Sömnpiller på kort sikt

Koppar är bästa sömnpillret då det producerar melatonin. Koppar är nödvändigt för ben- och benvävnader och för att koda specifika enzymer, eliminera fria radikaler.

Koppar
  • stärker skelettet
  • tar bort det onda i käkarna (som man ofta får när man är glutenintolerant)
  • ökar immunförsvaret
  • ökar absorptionen av järn
  • minskar anemibesvär
En överkonsumtion av koppar leder till
  • kramper
  • diarréer
  • illamående

Insomnia på lång sikt

Om man överkonsumerar under lång tid leder det till
  • depression
  • schizofreni
  • högt blodtryck
  • senilitet
  • insomnia
Mjölk och koppar

Mjölk- och äggprotein hindrar koppar från att absorberas ordentligt. Så gör också antisyra-mediciner. Magen måste vara i god syra-form för att ett gott upptag av koppar ska vara perfekt. 

Koppar och njurarna

Koppar är bra i rimliga mängder. Om man intar för stora mängder frestar det på njurarna, vilket skapar ett högt blodtryck.

Koppar och hjärnan

Koppar i stora mängder påverkar också hjärnan negativt.

Mjölk och insomnia

Om man dricker mjölk kommer man att förhindra koppar att tas upp i kroppen, vilket bidrar till att man ökar anemi (järnbrist), förkylningsbesvär och minskar på melatonin, vilket ökar risken för sömnlösa nätter.

Födoämnen med koppar

Koppar finns i
  • ostron
  • grönkål
  • svamp
  • sesamfrön
  • solrosfrön
  • nötter
  • kikärtor
  • bönor
  • torkade frukter
  • avokado
  • getost
  • kakao
  • soltorkade tomater
Koppar och rynkor 

Koppar viktigt för att hålla sig fri från rynkor. 

600% av RDI

Huruvida jag ska minska på mitt kopparintag i dagsläget eller inte vet jag inte. 
Men idag och imorgon ska jag avstå från att äta sesamfrön. Jag åt lite till frukost, men sedan räcker det. Jag ska också undvika att äta bönor, torkade frukter (fikon och dadlar) samt solrosfrön och nötter. Jag ska också undvika både kakao och tomater.