måndag 18 maj 2015

Jag dricker alldeles för lite vatten


Jag dricker alldeles för lite vatten. Jag når bara upp till 45% av RDI.

Hur påverkar det mig?

Vatten...

  1. Vatten reglerar kroppstemperaturen (som hos mig alltid är låg i princip då jag har sköldkörtelproblem)
  2. Återfuktar mun, ögon och näsa (kan vara bra då det är pollensäsong - har ständigt ont i ögonen)
  3. Hjälper och lindrar käkproblem
  4. Skyddar kroppsorgan och kroppsvävnader
  5. Förhindrar förstoppning (som jag fortfarande har problem med)
  6. Minskar njur- och leverproblem (och hjälper dem att fungera bättre, vilket bidrar till stabilt blodtryck och bättre syn)
  7. Löser upp mineraler och distribuerar de i kroppen
  8. Transporterar vitaminer och syre till vävnader (så man ser frisk och hälsosam ut)
Vatten behövs för att hålla sig pigg hela dagen
  • Hjärnan består av 75% av vatten (jag ger den bara 45%) - inte konstigt jag känner mig trött
  • Vatten hjälper kroppen att omvandla mat till energi
  • Ben består av 22% vatten (jag ger den 45%)
  • Muskler består av 75% vatten (Jag ger den 45%) - inte konstigt jag känner mig svag
  • Blod består av 83 % av vatten (jag ger den 45%) 
Om jag bidrar med för lite vatten måste kroppen ta från dess resurser och distribuera den så mycket som möjligt. Om inte magen får vatten blir man förstoppad. Om man dricker för lite vatten kommer man att bli trött, tappa muskelstyrka, öka risken för blodproppar och minska rörligheten i kroppen (ben, vävnader, brosk m.m). Rynkor uppstår, man nyser hela tiden osv.

Jag måste öka vattenmängden
  1. Citronvatten
  2. Vanligt vatten
  3. Smoothies
  4. Vattenrika bär och frukter
  5. Tomater

Vill du också veta hur ditt intag påverkar dig. Gå in på Cronometer för att skriva in din egna diet. Gratis verktyg för alla. Till och med min son använder den (han är 11 år).