lördag 9 maj 2015

Jag är snart miljonär!


Det är lätt att bli miljonär i Sverige, bara man ser lite bredare.

Om man har två löner och man kan leva på den ena lönen, kan man ganska lätt börja spara den andra lönen. Den lönen kan användas till annat är småbröte (Göteborgska).

Jag satsar på minimalism och kvalitet. Jag vill inte ha en massa småsaker och inte göra småköp, utan istället spara 5000 kronor en månad. På ett år har man redan 60 000 kronor. På två år har vi redan 120 000 kronor. Med dessa 120 000 kronor, kan man investera i en lägenhet, som man sedan kan hyra ut. Man slipper alltså få kostnaderna för den men behåller värdet.

Väljer man att spara 10 000 kronor av sin lön, kan man på ett år spara i hop 120 000 kronor och på två år 240 000 kronor. För detta kan man investera i tomt, mark eller skog någonstans i Sverige. Det är lätt att spara ihop till någonting.

Om man istället väljer att spara 5000 -10 000 kronor under fem år kommer man om fem år ha mellan
600 000 - 1 200 000 kronor. Och voilà, så är man helt plötsligt miljonär.

Jag vill automatisera mina konton och varje månad sätta in pengar på fem konton. Det vanliga personkontot är där för att betala räkningar, mat, dagis och hyra.

16 500 :- fördelas varje månad så här:
  1. Skola (Universitet för barnen) (1 500 :-)
  2. Tunis/Resor (5 000 :-)
  3. Bygga hus/Underhåll/Möbler (2 000 :-)
  4. Skuld/Investeringar (5 000 :-/månad)
  5. Fun/Presenter (3 000 :-/månad)
Jag har också en lista på vad jag vill investera i. 
  • Andelslägenhet i fjällen eller på Öland
  • Bostadsrätt
  • Tomt/Mark (utomlands)
  • Fruktträdgård
  • Företag
  • Stuga
Jag vill också spara ihop till tre saker som snabbt tappar sitt värde:
  1. Möbler
  2. Egen bil
  3. Sparande för att bjuda familjen på resa
Vardagliga saker kan man vara lite snålare med, så kommer vi att må riktigt gott, inchallah.