fredag 15 maj 2015

Tunisisk paprikakrydda och oliver stärker minnet (om du vill komma ihåg Koranen utantill)


Vitamin E

Jag når inte upp till 100% av RDI av Vitamin E.
Jag äter bara i snitt 80% Vitamin E-rika födoämnen. Hur påverkar det mig?

80% E-vitamin ökar risken för...

  1. Jag kommer öka risken för hjärtproblem (den slår oregelbundet, kramp etc)
  2. Jag kommer öka risken för cancer (bröstcancer, magcancer, tumörer etc)
  3. Jag kommer få sämre syn (har redan väldigt dålig syn -3,75 resp -2,5)
  4. Jag kommer öka risken för blodproppar (vilket påverkar kropp och hjärna i slutändan)
  5. Jag kommer bli ännu mera glömsk (jag har svårt att lära mig lätt och snabbt)
  6. Jag kommer öka risken för inflammationer i kroppen

Vitamin E

  • skyddar mot hjärtproblem
  • håller celler friska (vilket skyddar mot cancer)
  • skyddar mot ögonförstörelse (macular degeneration)
  • hjälper mot blodproppar
  • hjälper mot inflammationer
  • hjälper mot glömska
  • hjälper mot ALS
Vitamin E finns i
  1. spenat
  2. mandel
  3. solrosfrön
  4. sesamfrön
  5. avokado
  6. räkor
  7. svärdfisk och lax
  8. oliver
  9. squash
  10. pumpa
  11. paprika och chili
  12. hasselnötter
  13. oregano
  14. jordnötter
Det jag känner av mest är att jag är så himla glömsk. Kanske kan spenat, oliver och paprika med lite jordnötter hjälpa mig tillsammans med lite lax och räkor och avokado och squash? Låter som en ganska god rätt... 

För övrigt är min sons Vitamin E-nivåer väldigt låga. Han behöver öka den rejält. Han får bara i sig 7%. Kanske är det därför han har fått sin första leverfläck nu vid elva månaders ålder? Läs mer om det här