lördag 18 april 2015

Vi påverkas av vår omgivning (för det mesta)



Vi påverkas av vår omgivning. Det är därför vi ska välja rätt vänner, rätt samhälle, ett samhälle och en familj, en man eller hustru med samma tänkesätt som vi, så att vi blir starkare.

Vad gäller omgivning är det också så att det påverkar oss. Att vara i öknen ger oss oerhörd energi, men gör oss oerhört trötta ganska snabbt. Att vara i en skog, med mycket berg gör oss kyligare, man orkar mera, och man känner sig ofta uppfriskad. Att vara i tropikerna gör det tungt att andas. För mycket värme, vatten och växter gör det outhärdligt och drar till sig en mängd djur. Att bo på Antarktis, med alldeles för mycket kyla gör oss kalla och gör att vi längtar till värmen. 

Så, var kommer vi att trivas bäst? Är det i öknen, vid en oas, eller på antarktis? Eller i en varm stuga vid en brasa? Eller trivs vi bäst på en öde ö, i en djup och frisk källa?

Jag vill att mitt hem ska andas och att man ska trivas där. Jag trivs bäst i bergiga miljöer, med inslag av vatten och växter. 

Bilden ovan är en inspiration för framtida badrum. Vi får se om jag lyckas genomföra det. I tanke har jag redan ett sådant badrum eller liknande.

Här är några andra saker jag vill ha i mitt badrum:

1. Inbyggda hyllor och sittplatser

Inbyggda sittplatser och inbyggda hyllor i duschen
2. Inbyggda hyllor ovanför badkaret

Inbyggda hyllor ovanför badkaret
3. Stenmur framför handfatet

Stenmur framför handfatet
Har ni några tips och idéer, dela gärna med i kommentarsfältet. Vatten är avgörande i mitt liv. Att känna sig piggare när man kliver ur badrummet än när man stiger in är essentiellt. Det är det vattnet är till för - att ge energi.