tisdag 7 april 2015

Sesamfrön (istället för mjölk)



Jag älskar sesamfrön. Jag gillar att blanda dem på olika sätt med andra ingredienser för godare och annorlunda smak. Sesamfrön är rika på mineraler och vitaminer och är en god ersättning för mjölk.

1 msk sesamfrön väger ca 8 gram.
100 gram sesamfrön motsvarar 12,5 msk.

Om vi äter 1 msk sesamfrön får vi i oss 55.9 kcal, 1.77 g aminosyror/protein och 5 g fett samt 1.23 g fibrer.

Vi får i oss B-vitaminer: folat (9,71 mcg) niacin (0.45 mg) b2 (0.025 mg) b1 (0.079 mg) b6 (0.079 mg)
A-vitamin (0.6 mcg) och E-vitamin (0.225 mg)

Vi får också daglig dos av fosfor (63 mg), järn (1.46 mg), kalcium (98 mg), kalium (47mg), magnesium (35 mg), natrium (1.1 mg), selen (0.2 mcg), zink 7.8 mg.

1 msk är mycket litet och passar en ettåring i havregröten. För oss vuxna kan vi vräka på med mycket mer efter smak och behov.

Olika sätt att använda sesamfrön:

1. Sesammjölk: ca 2 dl sesamfrön (krossade och mixade), 8 dl vatten, 1 banan, äpplejuice eller honung
2. Sesambars: blanda 2 tsk honung med 2 msk sesamfrön (krossade och mixade) (att köpa en kostar 10 kr, gör egen max 40 grader i ugnen tills den torkar)
3. Havregröt: 1 dl havregryn, 1 dl vatten/kokosmjölk, 6-12 dadlar (ju mer desto sötare), 1-2 msk sesamfrön (krossade/mixade), 1 msk kokosflingor, ev. lite kokosolja.