tisdag 7 april 2015

Kalcium och immunförsvaret



En sak jag undrat länge är hur kalcium och immunförsvaret förhåller sig till varandra. Min son och jag har inte druckit och ätit någonting från mjölk i lite mer än ett halvt år och det går alldeles utmärkt.

Tänderna kommer som de ska och han och jag blir aldrig sjuka.

Däremot dricker vi apelsinjuice varje dag och äter mycket frukt varje dag.

Vi äter också mycket grönsaker varje dag.

Utöver det gör jag också olika grötar baserade på dadlar, sesamfrön, kokosflingor, kakao, russin och havre och vi får i oss solrosfrön var och varannan dag.

Förutom att min son äter allt detta mer eller mindre dagligen ammar jag fortfarande (han är tio månader, snart elva) och jag har börjat att äta grötar baserade på samma som min son, men jag äter också mandel som är utmärkta källor allihop för omega-3-fetter, E-vitamin, Kalcium, järn och zink som är viktiga för immunförsvaret.

En sak jag märkt förutom att vår hälsa är utmärkt och att varken jag eller min son blir sjuka (!) förutom lite snor förra veckan, första gången sedan han föddes som han blev sjuk (han har allergier mot mjölk, majs och nötter men dessa räknar jag inte med i sjukdomsbilden), är att han är otroligt stark och har stor koncentrationsförmåga till skillnad från sin storebror (som är elva år och som jag misstänker har en hel del allergier, men som inte blivit utredda) - mashallah.

Min son blev förutom snoret nyligen också sjuk i mässlingen (flera månader innan den planerade vaccinationen) och då fick han lite feber, men det gick bra (ögonen blev känsliga den tiden förstås).

Anledningen till snoret antar är att jag varit väldigt generös med bröd till honom (bröd är hans godis) på senare tid, vilket inte är att rekommendera. Får minska på det med andra ord. Han dricker också mycket kanelte och aniste och olika vilda växter t ex järnört (tranjeja på tunisiska och verbena officinalis på latin) och myntate. I detta lägger jag socker då honung inte rekommenderas innan året, annars dricker han inte det.

All vätska han får i sig gör han mage mjuk och fin. Han dricker ordentligt och går ca 5 gånger om dagen, varje gång han har ätit, precis som man ska.

Jag har hört att bebisar kan gå lång tid mellan varje avföring, vilket för mig är entydigt med förstoppning pga felaktig kost eller för lite vätskeintag. Så min bebis är en harmonisk bebis och det är jag glad för.

Nu till min fråga.

Kalcium

Det sägs att kalcium är nödvändigt för kroppen och tänderna och skelettet och att om man inte dricker mjölk eller äter fil eller yoghurt så får man brist. Men min son har fått sina tänder i rekordfart och inte blivit sjuk det minsta medan fick tänder, så jag misstänker starkt att han får i sig all kalcium han behöver.

Vad gör kalciumet i kroppen och hur påverkas immunförsvaret av kalciumet?

Universitetet i Bristol har år 2013 kommit fram till en enastående upptäckt som kan hjälpa de som opererat sig eller skadat sig att läkas snabbare och effektivare.

Kalcium är den första triggern i immunförsvaret när kroppen ska börja läkas. Vetenskapsmän har studerat cellprocessen medan kroppen läks och kommit fram till att kalcium är det första steget när skadad vävnad ska repareras och läkas. Dessa upptäcker kan leda till nya terapier som skyndar på läkandeprocessen efter operation eller skada.