tisdag 14 april 2015

Frihet är den största lyckan



Den största lyckan är frihet. Frihet får man genom känslor av lättnad. Frihet får man genom att ha ett minimalistiskt hem, ett rent hem, en ren kropp (hälsa) genom t ex fasta och Raw food, genom att vila när man börja känna trötthet, irritation, ilska, frustration, stress m.m., genom att minska på saker, projekt, underhållning.

Allah har skapat genom jorden och underhåller den utan någons ansvar. Allah har skapat kroppen och underhåller den hela tiden, läker den, ser till att hjärtat pumpar m.m..

Det vi kan göra är att hålla den ren genom att äta så lite (och ren) föda som möjligt, med andra ord Raw food och fasta. Det vi kan göra är att bada regelbundet.

När känslor av ilska, stress och frustration uppstår är det oftast för att man har för mycket saker omkring sig, för mycket projekt, för mycket som man tror att man måste ha kontroll över och för mycket att bry sig om.

Vi behöver inte bry oss om någonting alls.

Vi behöver inte bry oss om någonting annat än att rena oss själva, våra tankar och våra känslor och göra sådant som känns lätt att göra.

Vad känns lätt att göra är det som ger glädjefyllda känslor i slutändan. Du behöver utmaningar som är precis lagom svåra. Precis som ett barn som lär sig att krypa, stå och gå måste man ha utmaningar, men dessa utmaningar ska kännas lätta annars ska man inte ge se på det. Om det är alldeles lagom kommer man också nå framgång och man kommer att gå framåt. Man kommer inte att födas och gå samma dag, även om hästarnas små föl lyckas med det. Subhanallah.

Men man kommer att kunna gå inchallah, det finns allting vägar fram till att gå. Och har du lyckats en gång att gå kommer du att lyckas igen. det finns alltid möjlighet till det.

Oavsett om du sitter i rullstol eller löptränare så finns det mirakler. Det finns mirakler. Men vi måste göra det som är lätt och vi behöver inte alltid gå för att känna lättnad. Vi behöver inte alltid samma utmaningar i livet. En rullstolsbunden behöver inte gå för att känna frihet. Friheten kommer av att känna lättnad från ansvar. Varför vill en rullstolsbunden gå? Det är det som han eller hon måste fundera över.

Vad är det som han eller hon söker efter? Ofta finns det man söker efter mycket närmare än man tror.

Jag själv har försökt att underlätta för mig själv, genom att vilja starta restauranger så att jag slipper laga mat.

Jag själv har försökt att underlätta livet för mig själv genom att försöka undvika folk som bråkar. Det underlättar.

Jag har försökt att gå mot de visioner jag har strävat efter - att minska på allt jag dragit till mig när jag var glad och när jag varit hoppfull, papper, böcker, kläder och de saker jag dragit till mig när jag känt att jag inte har makt att påverka någonting.

Jag är nästan där och mår riktigt bra när jag har gett bort en hel del av dessa saker till andra. De har tagit emot dessa med glädje. Jag har kastat saker och mår bra när jag vaknar och inte behöver tänka på en massa distraherande projekt och underhållning.

Jag har minskat på min materialistiska börda och ökat min frihet. Frihet att röra mig var jag vill, gå var jag vill och inte känna mig bunden vid alla saker jag har som måste underhållas. Jag kan vila mig eftersom jag inte är slaviskt bunden vid det ansvar jag känner inför alla dessa saker.

Jag har mer frihet att leka, mer frihet att röra mig, mer frihet att gå ut och göra annat och att vila när jag känner att jag måste vila. När huset är rent och så minimalistiskt som möjligt kan jag fokusera på mina barns uppfostran, jag har mer tankeklarhet, jag har mer tid att le, mer tid att be och fokusera på The law of attraction och Allahs namn.

As-salam aleikum