onsdag 15 april 2015

Ekonomisk lycka är att äga så minimalistiskt som möjligt - annars tröttar det ut dig

Ölandsmäklaren säljer bostadsrätter/fritidshus för
50 000 kronor och då får du bo där 1 vecka varje år. 

Jag har funderat på det här med ekonomi och pengar och jag har känt att pengar underlättar och hjälper till. Visserligen, men bara i viss mån. Det finns en gräns.

När man har pengar kommer man ändå att hela tiden ständigt få ta ställning till vad man vill ha och vad man inte vill ha. Ju mindre man har, desto lättare och skönare. Jag tänkte att det gått två år och att jag redan har mina 250 000-500 000 kronor i handen. Jag sökte på en massa hus, tomter, andelsbostadsrätter, industrier och företag och kom sedan fram till att jag inte vill speciellt mycket av allt som ligger ute på nätet. I princip nästan ingenting.

Det krävdes för mycket jobb att renovera, var beläget för långt bort, var tvungen att köpa ett hus till, osv.

Jag orkade inte med sådana detaljer, och därför så ville jag inte köpa någonting sådant.

Jag vill inte heller inhysa flyktingfamiljer eller liknande eller att folk bor i mina hus så att jag får passiva inkomster. Det kräver fokusering och ansvar att ta hand om det. Tankeutrymme. Jag vill ha så lite ägande som möjligt för att slippa tänka på underhåll och ekonomi. Inga avgifter, bara rena investeringar och inget underhåll.

Var ska jag ställa min helikopter som kostat mig 44 miljoner kronor? Måste skaffa en parkeringsplats, vilket jag inte orkar skaffa mig.

Och en häst, alldeles för jobbigt att rida och för mycket att tänka på. Vilda hästar är mycket bättre - kräver ingen omsorg.

Jag vill inte heller hålla på med politik eftersom det är trögt och det kräver att man klarar av kritik. Vem orkar med kritik?

Jag vill däremot ha ett bageri där goda bakelser tillagas. Jag vill också äta Raw food fortsatt, även om jag äger bageriet och konditoriet.

Jag vill också hålla på med import-export fortfarande. Att importera och exportera sådana saker som folk kan tycka om. Det är fortfarande aktuellt.

Jag vill inte heller skriva en bok för då måste jag åka runt och prata om den, vilket är alldeles för jobbigt och inte vad jag vill, så därför skriver jag här i stället.

Jag känner att jag inte behöver mycket pengar. Jag köper bra kvalitetssaker och säljer de sedan för ett bra pris, så slipper jag tänka på den omsättningskostnaden.

Många idéer och mycket tankemöda för att komma fram till att jag inte vill äga speciellt mycket.

Lite guld, vackra och äkta pärlhalsband. Lite mark för apelsinträd och sesamfröodling. Ett skönt hus på Öland eller Gotland som jag inte behöver underhålla. That's it.

Sedan vill jag ha ett enkelt hem där jag lagar god mat och umgås med familjen. Pengarna jag får vill jag investera på något sätt, men exakt vad, det får jag komma på. Kanske vill jag skänka 100 000 till någon nära och kär... vem vet.....