måndag 27 april 2015

Att bli sparkad eller utesluten ur en grupp



Känslan av att bli sparkad känns förödmjukande och jag känner mig djupt kränkt och orättvist behandlad. Mina avsikter var goda och jag gjorde så gott jag kunde - men ibland räcker inte det till.

Jag hade fått en provanställning som dammsugerska på ett modevaruhus i Frankrike. Man hade gett mig en dammsugare som var full av nålar (vilket jag lyckades ta ur till slut (och som jag också skadade mig på)). När jag väl hade fixat problemet kunde jag börja att dammsuga. Jag hade försökt att kontakta dem för att få hjälp men ingen var tillgänglig samt att jag pratade med kollegor, men ingen var till min hjälp.

När dammsugaren rycktes ifrån mig blev jag sparkad på fläcken. De brydde sig inte om att lyssna på mina förklaringar, de ville bara ha gjort jobbet.

Vad jag inte visste då, men som jag fick veta 15 år senare, var att arbetskulturen i Frankrike inte är som i Sverige. I Sverige är de flesta rättvisa mot sina anställda, det är mer öppet och ärligt (vad jag har upptäckt i alla fall). I Frankrike hatar man sina chefer och alla kränker alla. Inte så konstigt att jag kände mig kränkt.

Idag hade jag samma känsla av förödmjukelse.

Jag länkade till min blogg på ett forum på face, men lite för mycket på för kort tid, vilket tolkades som spam. Jag fick ett pm som jag först trodde var från någon som uppskattade det jag gjorde. När jag öppnade det fick jag istället en örfil så det kändes. Jag skulle bli utesluten om jag inte slutade spamma.

Jag förklarade för henne att jag inte trodde att jag spammade eftersom jag skrev mina åsikter samt att jag gav mer djup förklaring till min blogg. Jag angav källan till mina åsikter - vilket jag trodde uppskattades. Tyvärr tyckte inte admin det var okej eftersom det var för mycket på för kort tid.

Hon har alldeles rätt i vad hon gör, det är hennes grupp, det är hennes lilla värld som hon bestämmer över. Men jag tycker själv att man ska vara mer tillåtande. Det finns alltid människor som inte gillar det andra gör, det får vi leva med. Jag själv har en grupp som jag administrerar på facebook och där är jag tillåtande, även om jag fått många pm om att vissa personer ska försvinna och tas bort (vilket jag inte gör). Alla är välkomna i min värld.

Här är förresten en länk till min sida på facebook, om någon vill vara med.