onsdag 11 mars 2015

Två svåra utmaningar - tömma sinnet och uppskatta vad jag har



2 utmaningar

Jag har två riktigt svåra utmaningar.

Tömma sinnet och uppskatta

Den första handlar om att tömma mitt sinne på allt, för allting påminner om saker jag vill ha eller inte vill ha. Den andra utmaningen handlar om att uppskatta vad som är runtomkring mig och om jag inte uppskattar det som är runtomkring mig, ska jag antingen börja göra det eller göra mig av med det. Det kan handla om saker men också rutiner.

Den första utmaningen är svårast. Det är svårt att tömma sitt sinne på allt. Det är väl därför jag inte vill sova. Jag tror att om jag sover bort tiden så kommer jag att missa en massa saker, men det är kanske tvärtom. När jag väl somnar kommer jag att få allt jag önskar. Jag kommer att bli helt frisk och helt energisk när jag vaknar. Så de närmaste 30 dagarna ska jag fokusera på två saker. Det första är att sova så mycket jag bara kan. Det andra är att be så mycket jag kan och sluta tänka. Kanske Koranläsning passar bra då? Nej, Koranläsning får mig att tänka.

Det jag ska titta på är två saker.

Det första är hur människorna runtomkring mår och hur de beter sig. Om det verkar glada och lyckliga är jag på rätt väg.
Det andra är att titta på hur jag mår emotionellt. Ju bättre jag mår desto bättre. Jag vill i slutet av dagen registrera hur jag mår så att jag sedan vaknar upp så.

Uppdatering 19 mars 2015.

Efter att jag försökt att tömma mitt sinne inser jag att jag sover alldeles för dåligt. Jag sover som en stock och jag söker efter sömn hela tiden. Jag har också insett att mina tankar orsakar problem med magen eftersom min hjärnstress tar bort all matsmältningsenergi och skickar den till fly-eller fäktaarmarna och benen. Därför måste jag sluta tänka. Men när jag tog bort alla distraktioner kom tankarna tillbaka, alla tankarna som jag försöker att distansiera genom att söka TED-föreläsningar, Youtube, filmer, böcker, för att slippa tänka, de kom tillbaka som ett skott.

Det jag måste göra nu är att fortsätta hitta en rytm för att sova tidigt, äta regelbundet och fokusera på Allahs namn för att mina celler ska förnyas och lugnas ner.