lördag 7 mars 2015

Stärk skelettet med färskpressad apelsinjuice, efter en skön promenad i solen.



Jag vill stärka mitt skelett. Jag ser inte mitt skelett men jag vet att jag har ont i ryggen, bäckenbotten och ben och muskler. Därför vill jag göra någonting åt det.

Jag är hela tiden hemma, smal om benen och rör sällan på mig. Jag är i princip aldrig i solen. Det kan därför vara ett stort problem när jag inte får i mig tillräckligt med D-vitamin.

Jag äter inte heller mjölkprodukter (min son är allergisk mot mjölk) och inte heller grönkål som är kalciumrik.

Vad stärker skelettet?

Det allra viktigaste är inte kosten utan fysisk aktivitet och muskelträning. Att konditionsträna och styrketräna är avgörande. Människor som sitter i rullstol och aldrig rör på sig eller astronauter, förlorar snabbt sin benmassa.

Det måste ske varje dag i minst 30 minuter totalt.

Salt ökar kalciumutsöndringen från skelettet, så att minska på saltet är en fördel.

Det tar tio år att förnya sin benmassa och det kan man göra även efter 30.

Coca Cola och andra kolsyrade drycker ökar kalciumutsöndringen då den innehåller stora mängder fosfor, som visserligen är bra för skelettet, men som i för stora mängder tar bort kalciumet.

Kaffein i choklad, cola, kaffe och te

Tidigare åt jag i princip choklad varje dag och drack ofta cola och te. Nu dricker jag bara örtteer och kanelte. Kaffein påverkar kalciumbalansen i kroppen.

Cigaretter och rökning

Jag har aldrig rökt så det här gäller inte mig. Rökning förhindrar skelettet att läka sig själv.

Mediciner

Jag har slutat med mediciner, till och med paracetamol efter att jag förstått att de inte hjälper. Bara rätt kost och fasta samt rätt omgivning och miljö och vila hjälper och läker kroppen. Antidepressiva innehåller ämnen som utsöndrar kalciumet.

Alkohol

Jag dricker aldrig alkohol. Det finns fördelar med att vara muslim!!

Kalciumtabletter

1000 mg ska en normalmatsätande person inta varje dag. De på Raw food behöver bara 500 mg per dag. Vill man få i sig naturlig kalcium ska man äta kokosnötter, mörkgröna bladgrönsaker t ex grönkål, citrusfrukter, nötter och frön. Gurka, selleri och morot. Groddade bönor och ärtor.

För mycket tillskott/kemiskt kalcium frestar på njurarna.

Vitamin D

Ut i solen ska man vara. Sol hjälper kalcium (som finns i apelsinjuice) att insöndras i skelettet.

Fosfor

Finns i nötter, frön, fisk, bönor och linser m.m.