onsdag 11 februari 2015

Godis utan vete, mjölk, nötter och majs - finns det att köpa?



Jag har tidigare skrivit om vegangodis som ev. passar glutenintoleranta. Sedan jag upptäckte att jag har majsallergi, jag och min son, så har jag varit tvungen att ta reda på mer om majs och var man hittar majs.

Glukossirap och E330

Majs är inte bara majsstärkelse och glukossirap som jag skrivit om tidigare. Den gör en ovig, stel och rynkig därtill på köpet och kletar sig fast i blodådrorna - så skippa Dumle. Den finns i många andra ämnen som står i innehållsförteckningen, t ex E330 som är citronsyra som utvinns ur möglig majs, vilket har fått mig att sluta dricka kolsyrat och äta allt som innehåller citronsyra och det är mycket. Min son har sådan stark allergi som sitter i dagar att jag inte vill äta sådant medan jag ammar. Sedan när jag slutar amma kanske jag syndar någon gång då och då, vi får , men tills dess..

Det har varit många tuffa månader från hans födsel. Nästan ett helt år har gått medan jag upptäcker nya allergier. Han har mjölkallergi, nötallergi och majsallergi. Jag vet inte riktigt hur stark hans mjölkallergi är, men jag vill vänta med sådana tester. Tills dess är det mjölkfritt som gäller tills vidare.

Mjölk- och glukossirapfritt godis finns att köpa på Åhléns, vilket jag såg på en blogg, men tyvärr innehöll båda majs i form av citronsyra, majsstärkelse och dextros.

Jag vill ha snacks och godis utan majs!!

Det är ett stort problem för mig att hitta någonting utan majs i. När jag senast åt chips var det för att jag trodde det var både gluten, mjölk och majsfritt - men nu när jag undersöker saken närmare förstår jag bättre varför jag reagerade så negativt på chipsen. De innehåller bland annat citronsyra (Dill&Gräslök) och maltodextrin (Grillchips) som både utvinns ur majs.

De enda godkända chipsen är lättsalta chips som bara har tre ingredienser; potatis, salt och solrosolja.

Maltodextrin finns i mängder av födoämnen och utvinns ur majs vanligtvis även om potatis förekommer. Chips är ett av dessa, men den är ett hjälpämne i buljongtärningar, olika mjölksorter som mandelmjölk och sojamjölk. Den finns i modersmjölksersättning och mycket annat. Det är inte lätt att undvika det. Man får läsa noga på innehållsförteckningen.

Stärkelse, druvsocker, maltodextrin är några andra exempel på majsbaserade ämnen som man måste undvika. Jag har även kommit på att majs även finns i t ex glasyr (florsockret), vanlijsocker och såklart vad dum jag är... smågodis. Så slut med allt smågodis - ut med det. Nu är det slut.

Jag har också kommit på att många friterar pommes frites och kyckling i majsolja, så jag måste vara försiktig när jag går ut på restaurang. Bättre att ta med själv eller äta hemma - eller ta en sallad med olivolja.