måndag 9 februari 2015

Dr Oz's eliminationsdiet - nu experimenterar vi



Jag ska göra ett uteslutningstest baserat på Dr Oz's diet. Det är främst för min sons skull. Hela familjen ska genomföra det trots att jag redan går på en sådan diet 24/7. Vi gör det för att stötta vår son som har stora problem med sin mat. Vi vet inte vad han har för allergier. Blodtesterna när han var liten visade på nötter, pollen och ägg. Håranalysen visade på flera födoämneskänsligheter, men den har jag tappat bort. Det jag minns var tomatallergi, citrusallergi, någon form av vete/glutenallergi.

När vi introducerar födoämnena kommer jag att börja introducera vete, sedan tomat för det är det vi äter mest och ingår i princip allt. Sedan ägg, mjölk och majs. Därefter mandel, citrus och havre. Sist jordnötter, nötter och havre.

Vi kommer titta på om det utvecklas eksem och utslag. Om man sväljer bra och det bildas överskottssaliv. Om magen fungerar normalt d.v.s. ingen förstoppning eller diarré. Vi tittar på ögonen om de är röda och kliar och under ögonen om det finns påsar under dem. Vi tittar om vi får gaser i magen d.v.s. om man kan smälta födoämnet. Vi kollar om det uppstår huvudvärk och hur pigg man känner sig. Vi tittar på om vi spyr eller inte. Eller om man mår illa.

När vi introducerar födoämnena vill vi att det ska vara så rent som möjligt, dvs utan andra födoämnen i. Så istället för cornflakes så väljer vi popcorn. Samtidigt så måste vi försöka variera majs så att det inte bara blir popcorn i två dagar..

Jag ville börja redan på onsdag men sköt fram det till nästa vecka eftersom ett födelsedagskalas kommer i vägen, bortbjudna till helgen och alla går inte med på att försaka dessa tillfällen. Skolan måste också vara förberedd på att värma maten som de har med sig varje dag. Som tur är går barnen inte i svensk skola så man har en viss möjlighet att påverka maten. Jag vill inte heller vänta till lovet för det blir trist för alla att behöva tänka på maten och det är lätt att misslyckas.

Jag återkommer inchallah med resultatet så småningom. Testet tar nästan en månad att genomföra, eller 27 dagar för vår del då vi även introducerar kakao, jordnötter och mandel.