fredag 2 januari 2015

Värme, kroppstemperatur och tyroiden (sköldkörteln)

Forskare har upptäckt att känslor påverkar kroppstemperaturen

Jag kämpar fortfarande med tyroiden och min temperatur så här mitt i början av 2015. Det är tredje januari och det har varit stora drivor snö i Tunisien, blåsigt och stormigt i Sverige med bortblåsta toaletter. Hehe.

Jag tål verkligen inte kyla och kräver mängder med värme. Jag har ville göra lumpen i Kiruna, men jag fick inte pga min hörselnedsättning.... hade nog inte varit så bra i alla fall.

Det har varit inbrott i en butik och alla grannar är jubelarga på dem. Jag var vittne, kl halv fyra på natten, men vågade inte göra någonting. Hade kanske fungerat om det funnits alarm som väckt hela grannkvarteret, men man vet aldrig. Vill inte att någon hämnas så jag låter bli. Två ungdomar tog - ja, jag trodde att det var en dator och pengar i en påse, men nej det var tonfisk!!!

Jaja.

Jag håller på att bli knäpp här. Längtar efter värme och sommar. Sol och värme. Jag hatar vintern i Tunisien om jag inte får vara varm.

Här värmer man inte med kärnkraftverk eller vinddriven el, så elektriska prylar kostar skjortan. En månad kan gå på 5000 kronor. En vanlig tunisisk lön är på 800-4000 kronor. Går ju inte. Så i år har jag gaskamin som jag rullar runt överallt.

Nog om det.

Tyroiden är det som är orsaken. Det är sköldkörtelhormonet som reglerar temperaturen i kroppen och eftersom det är satt ur funktion eller nedsatt så är min kroppstemperatur låg. Mellan 35.6 och 36.1. Jag har uteslutit vetemjöl och allt som innehåller gluten men också mjölk och majs.

Nu är nästa steg att utesluta nötter av alla dess slag. Jag äter också mer protein och aminosyror, t ex tonfisksallad, kyckling, ris och vita bönor eller bruna bönor. Jag behöver bygga upp min kropp igen. Det finns alldeles för lite kollagen i min kropp.

Jag håller just nu på att lära mig mer om ansiktsläsning och kinesiologi av dansken Peer Heissel och lär mig samtidigt att träna upp danskan som är lite knagglig men det går okej när jag tittar på hans videor på youtube. Mycket spännande och intressant. Har fått veta vad rynkor står för. Visste redan om zonterapi i ansiktet, men Peer Heissel är mer specifik och lär ut om rynkor m.m.