lördag 24 januari 2015

8 dagar för framgång och glädje



8 dagar med tips och idéer, vad vore bättre än så?

Dag 1

Läs en god bok, t ex Emma. Läs om den om du redan läst den. Kanske upptäcker du nya saker som du inte lagt märke till förut. Kanske tycker du helt enkelt bättre om vissa karaktärer än andra. Kanske förstår du helt annorlunda den här gången än du gjorde då. Det är alltid en intressant upplevelse att återupptäcka karaktärer och visdom i böckerna vid en senare ålder. Kura in dig under täcket och täck för fönstren och svep dig in i Emma's liv.

Dag 2

Städa ordentligt. Jag brukar gilla hotell och dess minimalism. Därför har jag som mål att försöka få till en ordentlig hotellstädning då och då, då jag tar bort allting som är personligt, gör det så opersonligt som möjligt, som om någon annan ska bo där jag bor. Ibland kallar jag det för dödsstädning, men det är inte riktigt samma sak, för då sorterar och jag göra jag i ordning med. Men hotellstäd ger lycka. Ett rent hem ger ett glädjefyllt hem.

Dag 3

Börja eller fortsätt skriva på din blogg. Kanske har du en liggande. Återupptäck ditt liv. Störtdyk ner bland alla blogginlägg. Rätta och fräscha upp. En blogg är som en människa. Måste underhållas. All tid går åt till underhållning och uppfräschning.

Dag 4

Gå ut på en promenad. Förbered babyn eller dig själv och gå ut. Ta med dig mobilen, pengar och upptäck ditt lokala område.Gå in i butiker som du sällan går in i.

Dag 5

Upptäck vilka saker i ditt hem som tar tid att underhålla. Tänk på döden. Hur mycket tid vill du lägga ner på alla dessa saker? Tänk minimalistiskt. Du har inte så lång tid kvar på dig. Det du gör idag, kommer du säkerligen göra imorgon och när du är åttio år med. Vad vill du göra när du är åttio år? Vilka saker vill du lämna kvar? Vilka saker har inget värde? Vilka saker skulle du kunna tänka dig att ge bort till andra som ger dem glädje?

Dag 6

Byt ut deppar-chips (som verkligen gör dig sant deppig och till och med ilsk) mot bananchips. Ta bi-pollen (finns i hälsokostaffärer skulle jag tro) och ge dig en vitamin-injektion. Blanda det med färskpressade apelsiner och drick. Ät dadlar som smakar som knäck. Vila. Sov. Läk din kropp genom att avstå från mat och internet och tv och ljud och liv. Ta det lugnt.

Dag 7

Känner du dig frusen? Kall? För varm? Trött? Vad du än har ont idag ska du upptäcka. Har du ont i käken? Ja, notera detta mentalt och försök att komma ihåg det. Var man har ont är också de ställen som är svagast i kroppen. Hur många födelsemärken har du? Hur många rynkor? Har du dåliga naglar och skört hår? Har du glasögon och dimmig syn? Tänker du långsamt? Känner du hur det kryper i kroppen på dig? Ja, allting ska du notera. Sedan ska du fasta. Värk betyder att kroppen inte mår så bra just där och att den håller på att städa rent. Läs mer om fastan och värk och hur fastan visar dina svagheter i kroppen här.

Dag 8

Dina drömmar är en reflektion av var du är i livet. Tolka dina drömmar på My islamic dream. Du kan få insikt i vart du är på väg i livet. Ofta drömmer jag drömmar som visar vad jag gjorde två dagar innan, inte dagen innan. Om jag på fredagen känner ilska och sedan på lördagen känner glädje, brukar jag på lördagsnatten till söndagen drömma om min ilska och på söndagsnatten till måndagen drömma om min glädje.