fredag 12 december 2014

Raw food-nutella, bra för hjärtat och vikten!

Raw food-nutella, bra för hjärtat och vikten

Barn vet vad de behöver. De kanske inte alltid tar den bästa, men de tar den bästa av de alternativ de har tillgänliga.

Min son med övervikt sedan födseln och oupptäckt gluten- och mjölkintolerans, som orsakat stora skador i kroppen, bland annat på tyroiden och i hjärnan, visste helt naturligt vad som var bra för honom. Han valde det bästa av de källor han hade att välja på.

Han ville ha lax och potatismos. Han ville ha kokosbollar. Han ville ha Nutella.

HDL

Jag har tidigare skrivit om kolesterol och HDL här.
HDL-fettet/kolesterolet ska var högt i blodet. Lågt HDL är en riskfaktor för hjärtsjukdomar.

HDL står för High Density Lipoprotein och är det "goda" kolesterolet. Det agerar som en kolesteroldumpningsmaskin som samlar "dåligt" kolesterol från blodådrorna och för tillbaka det till levern för att renas.

Enligt the American Heart Association ska män sikta på att ha nivåer på 40 mg/dL HDL i blodet och kvinnor ännu högre, 50 mg/dL. Nivåer högre än 60 mg/dL eller mer för båda könen har förknippats med lägre sjukdomsrisk och skydd mot hjärtsjukdomar. Gener kan påverka HDLnivåerna. Hade din mamma låga, är det med stor sannolikhet att du också har det. Livsstils- och kostvanorna spelar såklart också roll.

Min son som varit överviktig sedan han föddes har alltid föredragit dessa källor framför andra. Tyvärr lyssnade vi inte på honom ordentligt, bara ibland.

Nötter

Valnötter
Mandel
Jordnötter
Pistaschnötter
Pecannötter
Hasselnötter

Fisk och skaldjur

Lax
Makrill
Tonfisk

Alla dessa har höga omega-3-nivåer, en specifik typ av omättat fett som visats vara till nytta för hjärthälsan och minskar risken för hjärtattacker och död.

Det rekommenderas att man äter minst 2 portioner fisk per vecka. Om man inte gör det utan föredrar den vegetariska varianten är det linfrön och valnötter som är alternativen.

Linfrön
Valnötter

Oliver och olivolja

Olivolja har höga nivåer omättat fett och kan hjälpa dig att höja HDL-nivåerna i blodet. Ersätt smör och friterad och stekt mat med mat som lagats på olivolja och byt till en oljebaserad dressing/vinägrett till salladerna. Oliver föredras dock framför olivolja.

Avokado

Avokado är en frukt som har ett högt fettinnehåll. Man kan mosa den och lägga den i såser eller i sallader.

Havre

Fibrer kan höja HDL och minska på LDL. Havre är en utmärkt källa av lösliga fibrer, precis som ris, korn, ärtor, bönor, plommon och äpplen. Ett par portioner om dagen har en positiv effekt på HDL-nivåerna i blodet.

Stoppa i dig ett par plommon så springer de och gnager bort lite fett i kroppen... :-)

Träning

Regelbunden träning signalerar din kropp att producera mer HDL, vilket gör att fysisk aktivitet är en av de viktigaste faktorer till att öka ens HDL. Börja med bara 5-10 minuter per dag under en vecka och öka successivt tills du når 30 minuter per dag fem dagar i veckan. Ditt hjärta kommer tacka dig.

Här är en länk till en sida där man gör Raw food-nutella.