söndag 14 december 2014

När levern renas med maskros återställs synen inchallah


Jag har ätit mycket socker i mitt liv. Gluten, makaroner, ostbågar, kladdkaka, myskvällar med cola, choklad. Perioder då jag bara åt müsli och fil respektive yoghurt och baguette (Idiotiskt när man har gluten, men jag visste inte att jag hade det). Allt detta har orsakat att min lever satts ur funktion och fungerar mycket sämre, vilket lett till ögonproblem som jag haft sedan jag var åtta år.

Levern blir inte bara påverkad av stora mängder alkohol. Den kan också förstöras av för stort sockerintag, t ex i form av 10 burkar cola varje dag e dyl. Jag själv har ätit mycket kolhydrater, socker, godis m.m. i mitt liv och jag tror att min lever mår ganska dåligt. Åtminstone skvallrar mina ögon om det. Min syn försämras hela tiden och gör det fortfarande.

Jag har uteslutit gluten och mjölk. Jag har dragit ner på en mängd matvaror och koncentrerar mig nu på frukt och grönsaker. Jag vill återställa min tyroid helt och hållet och därmed uppnå större vitalitet i livet. Jag har redan märkt av glutens frånvaro genom glädjen som sprider sig i kroppen.

Socker, gluten och levern

En kost med enkla sockerarter, eller snarare strösocker/vitt socker, leder till fettansamling i levern. Detta gör att levern inflammeras och sväller. Får detta fortsätta kommer man att utveckla ärrvävnad i levern och den skrumpnar och sedan levercancer.

Jag har redan skrivit att gluten är en stor orsak till skrumplever. Skrumpnar levern kommer de andra körtlarna att ta över och de klarar inte av leverns uppgift lika väl. Därför får man problem med sina binjurar, tyroid, äggstockar/prostata, hypofys, tallkottkörtel och mjälte. Allting degenereras eftersom reningsorganet har sviktat.

Vad kommer hjälpa levern att renas?

Skrumplever orsakas främst av alkohol, ingen tvekan om saken, men även Hepatit B och Cystic Fibros, vissa autoimmuna tillstånd som glutenintolerans, blockerade gallgångar och järn- och kopparrelaterade metaboliska sjukdomar. Tecken på cirrhosis/skrumplever är gulsot, gula ögon och gul hy, trötthet, minskad aptit, svullnad, kräkningar, viktförlust och magvärk.

Skrumplever och örter

Vissa örter kan skydda och bygga upp levern och dess funktion igen. Dr William Mitchell, expert på örter och författare till "Plant Medicine in Practice" menar att maskros, bear's foot, New Jersey te och indisk arrow wood, St Mary's tistel, Harts-tongue fern, woodsorrel, gentian, toadflax, agrimony, celandine, milk thistle och bupleurum hjälper levern att återfå sin hälsa.

Örter är ofta giftiga i större mängder och bör därför intas med försiktighet.