söndag 7 december 2014

Hypotyroid, Hashimoto's sjukdom och glutenintolerans



Jag har ett paket kikärtor som jag vill använda till någonting. Jag älskar hummus så det tänkte jag göra. Dels vill jag kunna göra hummus och vill ha ett bra recept, dels vill jag veta hur jag ska använda mig av det.

Jag hittar då tortilla med hummus. Det kan fungera visserligen, även om jag helst vill äta utan bröd.
Jag hittar också någonting elegant och raw food: Falafel & Hummuswraps med rostade medelhavsgrönsaker. Lät inte det underbart!
Sedan hittar jag en lika underbar sida med hur många eleganta och delicious recept på sallader.

Jag vet inte var jag ska börja.

Sist men inte minst hittar jag en artikel om en kvinna som utgår från 80/20, dvs 80 % raw food och 20% lagad mat - allt veganmat.

Jag har bara hittat fördelar med att äta Raw food, fasta och öka mitt vattenintag. Jag har renat min kropp och upptäckt en massa sjukdomar som läks ett efter ett. Det går gradvis. Nu är det min tyroid jag kunnat koncentrera mig på. Tidigare visste jag inte om det säkert var min tyroid eftersom jag hade tusen andra åkommor som behövde tas om hand först.

Tyroiden är den som sköter termoregleringen bland annat. Jag är frusen och trött och har varit det länge. Tyroiden beror på flera saker. Dels är den beroende av en fullt frisk lever, en lever som inte är förgiftad av ett antal tillsatser och vitamintillskott och andra föroreningar. Jag tror helt klart att min lever har varit överbelastad sedan barnsben. Jag fick penicillinkurer på penicillinkurer när jag var sex år då jag har öroninflammationer gång på gång. Att det inte tog bort orsaken istället!! (Orsaken var socker, mjölk och gluten).

Jag drack också mängder av mjölk berikat med A-vitamin och åt gluten när jag liten. Jag vet idag att jag är mjölkintolerant och undviker det nu helt. Min sons reaktion på mjölk är hyperstark, eller båda mina söners vill säga. Min första son fattade jag inte att han var mjölkintolerant... Idag är det svårt att vänja honom av det. Min yngsta spydde varje gång och hans hormonplitor och ansiktsutslag var hemska. De gick bort första en månad efter att jag slutade med mjölk och sedan när jag testade igen tog det en vecka innan det gick bort.

Att min lever var överbelastad av A-vitamin och penicillin måste ha varit anledningen till att mina ögon pajade redan när jag började i skolan. Kan inte tänka mig någon annan anledning. Jag fick glasögon redan när jag var åtta år. Jag var inte den enda dock, men nästan.

Idag vet jag att min basala temp är mellan 35.4 och 36.1. Om den är under 36.44 är det ett tecken på hypotyroid. Man testar under tio dagar innan man går ur sängen med en temp som mäter så låga temperaturer - de finns även som digitaltemp. Man lägger den under armen i tio minuter. De som slutar efter ett par sekunder och inte startar om igen fungerar alltså inte.

Oftast brukar de med lite lägre temperaturer öka den när de rör på sig och sätter igång och kommer då upp i mycket högre temperaturer och nästan alltid över 36.44. Normal temp är enligt 1177 mellan 36 och 37.8 grader. Temperaturen regleras av hypotalamus som skickar hormoner till tyroiden att öka värmen eller sänka den.

Temperaturen är oftast högre på kvällen än på morgonen. Så om den fortfarande ligger under 36.44 kan du med all säkerhet gissa på att du har hypotyroid. Då är det främst jod man ska fixa fram och detta finns främst i korngräs och alger.

Det finns en stark relation mellan glutenintolerans och Hashimoto's sjukdom. Idag beror inte hypotyroid-sjukdomen i väst på brist på jod då mycket är berikat med det, däremot på Hashimoto's sjukdom. Vad denna sjukdom beror på är läkare osäkra på.

Chris Kresser undersöker vilka undersökningar som gjorts på området och kommit fram att det finns ett starkt samband mellan gluten och Hashimoto's sjukdom.

Så därför är jag tillbaka där jag började.

Jag f å r inte äta gluten mera. Får inte. Måste sluta. Mjölk dricker jag inte mera.  :-(

Kanske kommer min tyroid att läkas igen. Kanske slipper jag frusenhet. Kanske ökar min basala temperatur igen. Kanske kommer mina ögon läkas och min lever att bli frisk. Kanske. Inchallah.

Slutsats

Jag har överbelastat min lever sedan jag var liten. Min mamma ammade mig i sex månader. Hon åt och drack mjölk, gluten och annat. Hon gav mig också gröt varje dag och mjölk. Jag åt som en vanlig svensk. Men jag borde inte ha gjort det.

Det är också den som är orsaken till en massa akne på stjärten och mjäll på hjässan. Den är orsaken till insomnia och inflammerad käke.

Nej, nu ska gluten bort. Bort, bort, bort.

Jag vill leva igen och känna mig pigg, glad och frisk.

Utan gluten.

En sak till som jag glömde säga.

Jod konkurrerar med tre andra ämnen: Klor, Fluor och Brom. Tyvärr är det dessa som vinner överhanden när de intas i kroppen. Fluor finns i våra tandkrämer och det har jag använt sedan jag fick min första tand men även i vattnet. Klor finns i dels i vanligt bordssalt, dels i vanliga simbassänger. Brom finns tillsatt i bröd. Läs mer om periodiska systemet som jag skrivit om här och skillnad på fluor och fluor här.

(Hittade även ett intressant blogginlägg om Hashimotos sjukdom av bloggen komtillbaka.blogspot.com här)