måndag 3 november 2014

Turkisk linssoppa efter Ashura-fasta

Idag är det Ashura och då fastar många muslimer. Det är en viktig dag. Det är också måndag, vilket gör det viktigt dubbelt upp. Jag gjorde min favoritlinssoppa och åt tre skålar från den. Den är verkligen mumsig. Stora som små gillar den och de som gillar stark mat liksom de som inte gör det gillar den också. Den är precis lagom!

Att äta clementiner till så här års gör det perfekt. Järn och C-vitamin efter fastedagen är A och O. Man behöver inte ens sallad till, men kanske lite färsk tunisisk tabouna (stenbakat bröd).



Den här soppan serveras till 6 personer.

Jag använder både gröna linser och gula linser.
De gröna linsernas mängd är större än de gula linserna. De gröna linserna (Två-tre nävar) sköljs och rensas ordentligt. Sedan får de koka tillsammans med lite buljong, morot och vitlök i cirka 1 timme så de blir riktigt mjuka.
Under tiden lägger jag olivolja och tre lagom stora lökar (2-3 gula lökar på sommaren och 1-2 purjolök på vintern) och friterar de i en kastrull. Jag lägger till två buljongtärningar och därefter 1-2 potatisar i klyftor eller tärningar, lagom stora. Halva soppan kommer puréeas i slutet ändå. Jag lägger också till cirka 3-4 morötter i tärningar. Därefter låter jag det koka upp tillsammans med fyra stora skedar tomatpuré och de gula linserna (en näve) i 30-40 minuter. Efter 40 minuter häller jag av de gröna linserna och lägger i dem i den stora kastrullen tillsammans med de gula linserna och kokar ihop dem. Jag lägger sedan till en stark krydda, i mitt fall 1 tsk stark röd paprika (du kan ha vilken stark krydda som helst t ex cayenne) och 1-2 tsk spiskummin och ca 1-2 tsk bergssalt (finns att köpa på Coop). Saltet är mycket sötare än havssalt (vanligt bordssalt) och därför behövs mera.

När det kokat ytterligare 10-15 minuter lägger jag hälften i en mixer och puréear och häller sedan tillbaka det i kastrullen och rör om. Jag lägger också i en näve hackad persilja och lite extra persilja bredvid för den som vill ha. Jag brukar också gilla att droppa i lite citron när jag lagt soppan i en djup tallrik och om jag har färsk mynta lägga i det med.

Bon appetit!

Vill du läsa mer? Här finns fler artiklar