lördag 22 november 2014

Min bebis har stort begär efter tomat

Min sexmånaders baby älskar frukt och grönt. Han äter banan, päron och äpple i mosad form och dricker clementinjuice, apelsinjuice och granatäpplejuice. Han gillar också kamomillte, men då måste det också tyvärr vara socker i, så det ger jag inte längre. Han älskar min turkiska linssoppa och grönsakssoppor (i synnerhet de med linser och persilja i). Han gillar också omelett med persilja och pommes frites (fast det sistnämnda undviker jag att ge, men kan vara svårt när åtta- och tioåringen vill ha).

Nu är han inne på tomat. Han blir alldeles vild av ha-begär när han ser tomat, precis som när han såg granatäpple förut.

Varför tomat?

Den innehåller 94.7% vatten.

Antioxidanter som är bra för immunförsvaret

Tomater innehåller mycket C-vitamin och Kalium.
Därutöver en hel del folat, A-vitamin, B3 och B6, Vitamin E och Vitamin K.
Den är lite mineralrik också. En del fosfor, järn, kalcium, magnesium och zink finns också i dem.
Inget jod och ingen selen, inget D-vitamin och ingen B12 finns i dem tyvärr.

De fyra stora karotenoiderna

Tomater innehåller alfa- och betakaroten, lutein och lykopen. Tillsammans ger de huden bättre färg (speciellt om man solar också - vilket vi gör nu när vi är utomlands, vilket kanske förklarar suget). Levern renas lättare  och lykopenet i tomaterna stoppar åldrandet, dvs. rynkor och solskador.

Hade jag kombinerat broccoli och tomat hade jag också reducerat risken för prostatacancer (och urinvägsproblem), så det kanske jag gör i framtiden.

Tomat minskar risken för pankreascancer

Pankreas är samma som bukspottkörtel. Bukspottkörteln jobbar för tvivlat när man äter en diet rik på socker (i synnerhet kolhydrater), vilket vi gör just nu. Därför är det bra att kombinera tomat med frukt. Tomat reducerar risken för pankreascancer.

Viktig med fett i för lykopenets upptag

När man kombinerar oliver och tomater (eller olivolja och tomater) ökar man upptaget av antioxidanterna och mineralerna i kroppen upp till 15 gånger (enligt studie från Universitetet i Ohio).