måndag 17 november 2014

Detox med mandel för att stävja insomnia



Eftersom mandel verkar producera serotonin, som är nödvändigt för melatoninproduktionen, sömnen och tallkottkörteln tänkte jag introducera den mera i min kost. Vad kan jag få för fördelar av att äta 100 gram mandlar varje dag?

Vitamin E ligger på 200%. Vitamin B2 på 55 %. Magnesium ligger på 75 % och kalcium på 33%. järn och zink ligger på 37 och 33%. Fosfor ligger på 74%. Kalcium, magnesium och fosfor är nödvändiga för benstomme och ryggrad. Järn och zink nödvändiga för ett fungerat immunförsvar. Vitamin B1, B3 och B9 ligger på 20-30 %.

Den innehåller 0.4 gram omega 3 och 10 gram omega 6.

Proteinet är skyhögt. Den ligger på 20 gram per 100g.
Fettet ligger på hela 52 gram per 100 gram.

34 gram är enkelomättat fett. 11 gram är fleromättat. Sammanlagt totalt 90% av fettinnehållet är enkelomättat och fleromättat.

Syftet med detta är att stävja min insomnia så att jag får tillbaka min dygnsrytm igen. Jag tar extra D-vitamin men behöver nu stärka mig med konstant intag av kalciumrik föda.

100 gram mandel är ca 2 dl.

Varje dag tar jag också persilja för järn och kalciumets skull. Jag tar också sesamfrön för kalciumets och magnesiumets skull. Jag vill nu komplettera med mandel för magnesium, kalcium, zink och järnets skull.