tisdag 11 november 2014

Clementinfasta stimulerar mjölkproduktion under amning

Nu i november när det är säsong för clementiner tänkte jag ta och göra en clementinfasta. Det innebär i princip att jag bara äter clementiner mer eller mindre. Det kan hända att jag också äter linssoppa, bananer, granatäpple e. dyl. men i grund och botten endast clementiner.

Vad kommer kroppen att ha överflöd av för att reparera kroppen?

1. Vatten, socker och fibrer. 
2. Vitamin C
3. Folat
4. Vitamin B1
5. Kalium
6. Vitamin B6

Vitamin C

1. Med ett överflöd på Vitamin C kommer jag att få fart på bindvävens ämnesomsättningen
2. Jag kommer att ta upp mer järn ur maten (linssoppa ex)
3. Jag kommer att minska på depression och balansera hjärnans kemi. 
4. Jag kommer att få bort blödningar i tandköttet som kan leda till tandlossning. 
5. Jag kommer att förbättra sårläkning (nervläkning och tarmläkning)
6. Jag kommer att få starkare muskler
7. Jag kommer att få bättre immunförsvar (ingen rinnig näsa eller hosta)
8. Jag kommer att få ett jämnt blodtryck. 

Folat/B9

1. Med ett överflöd av Folat kommer mjälten kunna bilda fler röda blodkroppar som är en förutsättning för att blod ska bildas. 
2. Jag kommer att få normal celldelning
3. Jag som ammar kommer att stimulera produktionen av mjölk
4. Jag kommer också få finare hud och
5. Jag kommer att kunna smälta maten lättare (och kanske slippa magproblem)

Vitamin B1

1. JAg kommer med ökat intag av B1, tiamin, kunna hantera kolhydrater bättre.
2. Jag kommer att stärka mina nerver som är svaga (på grund av försvagad mjälte)
3. Jag kommer att stimulera hjärnan och det centrala nervsystemet
4. Jag kommer att reglera hjärtfunktionen
5. Jag kommer att få bättre pulsådror
6. Jag kommer att kissa oftare (!)
7. Jag kommer att lära mig lättare och snabbare
8. Jag kommer att få bättre saltsyreproduktion i magsäcken
9. Jag kommer främja tarmens peristaltik
10. Jag kommer att rena min lever
11. Jag kommer att balansera mitt insulin och bukspottkörtel (och kanske få superfin hy utan kvisslor)

Kalium

1. Jag kommer med ökat intag av Kalium hjälpa nervsignalöverföringen så att hjärtat pumpar som det ska och hjärnan och muskler fungerar optimalt (bra för små bebisar med som försöker styra sina muskler)
2. Jag kommer att reglera vatten-syrabalansen och vätskebalansen (och kanske få bort vattenöverskott och ev ödem).
3. Jag kommer att få bättre muskler

Vitamin B6

1. Med Vitamin B6, pyridiner kommer jag att öka serotonin
2. Jag kommer att öka noradrenalin
3. Jag kommer att syntetisera aminosyror
4. Jag kommer stärka de viktiga MS-myelinbildande sfingolipider så jag kan styra min kropp som jag vill
5. Jag kommer att stärka mjälten (och få bort tandraderna på tungan) och bilda röda blodkroppar
6. Jag kommer stärka immunförsvaret (och slippa förkylning och hosta)
7. Jag kommer att bilda protein (och muskler)
8. Jag kommer att stärka nervsystemet (och kanske mina ögon med!!)
9. Jag kommer att stärka kognitionen 
10. Jag kommer att stärka sinnesstämningen. 
11. Jag kommer att tillsammans med folat delta i syntesen av metylering av DNA och omsättning av homocystein
12. Jag kommer stärka levern
13. Jag kommer stärka hjärtat
14. Jag kommer stärka njurarna. 

I slutändan kommer jag få tillbaka min syn, ha renat min lever, mitt hjärta, mina njurar. Jag kommer att har starkare muskler, tänka snabbare, orka längre, Jag kommer att må bättre psykiskt. Jag kommer att få bort vattenöverskottet i kroppen. Jag kommer att få bättre bindväv i kroppen (i synnerhet magen) och kanske därmed fastare kropp. Jag kommer få finare hy och bättre matsmältning och kanske lugnare böner. Jag kommer få bättre mjölkproduktion och starkare immunförsvar medan andra går och snyter sig. Serotoninet reparerar kroppen och ökar sexlusten och lusten till vila (istället för arbetslusten). Inte så illa kanske ändå. 

:-)

Vill du läsa mer? Här finns fler artiklar