fredag 7 november 2014

Bröstmjölk och bebisens järnförråd

Bröstmjölk innehåller 3-5% fett, 0.8%-0.9% protein, 6.9%-7.2% kolhydrater/laktos och 0.2% mineraler. Energi/kcal är 60-75 kcal/100 ml.

Vi behöver mer fett än protein även som vuxna och mer vatten är socker. Fettmängden är också markant.
Proteinhalten är dock högre och kolhydrater lägre i den första bröstmjölken, colostrum, än i vanlig mogen mjölk.
Fettinnehållet varierar inte mycket men ökar under tiden man ammar.
Ålder eller diet påverkar inte mjölkkompositionen mycket.
Proteinerna är kasein, alfa-lactalbumin, lactoferrin, immunoglobulin lgA, lysozyme och albuminserum.
Många enzymer och mindre proteiner finns också.

Socker

Den viktigaste sockerarten i bröstmjölken ärn laktos men mer än 30 eller mer är oligosackarider och alla innehåller Gal-(beta 1,4)-Glc. Modersmjölk innehåller också 3-14 sackaridenheter per molekyl. Dessa finns för att kontrollera floran i mag- och tarmkanalen eftersom de tillverkar vissa strängar av lactoacilli.

Fett

Bröstmjölken innehåller stora mängder palm- och oleicsyra och är fästa på triglyceriderna. Fosfolipier ligger på runt 75 mg/100 ml och då ingår fosfatidyl etanolamine, fosfatidyl kolin, fosfatidyl serin, fosfatidyl inositol och sfingomylein.

Mineraler

De viktigaste mineralerna i bröstmjölken är Natrium, Kalium, Kalcium, Magnesium, Fosfor och Klor. Kalciumkoncentrationen ligger på mellan 25-35 mg/100 ml. Fosfor på 13-16 mg/100 ml. Järn, koppar och zink-nivåerna varierar mycket. En lång lista av spårämnen har också rapporterats.

Kvävet och icke-proteiner

Ungefär 25% av kvävet i bröstmjölken är icke-proteiner och däri ingår urea, uric acid, kreatin, kreatinin och ett stort antal aminosyror, bland annat glutamiksyra och taurin.

Vitaminer

Alla vitaminer, förutom Vitamin K, finns i bröstmjölk i stora koncentrationer.

Mer information om bröstmjölkens fördelar finns även på Wikipedia

Järnbrist från 6-månaders ålder

Järnbrist uppstår hos ett barn mellan 6-9 månaders ålder. Bröstmjölken innehåller ofta väldigt lite järn som både är till barnets fördel och nackdel.

Fördelen är att lågt järnintag också ger lägre risk för infektioner eftersom dessa kräver järn för att överleva. Nackdelen är att vid 6-månaders ålder måste babyn börja att klara sig själv från bröstmjölken och då är järn viktigt. Läs mer på Scienceofmom.

Jag själv vill helst ge järnrik Raw food, men har inte kunnat hitta någonting som passar riktigt. Vad jag ändå ger är min underbara turkiska linssoppa.  Den är full av vitaminer och mineraler och järnrik. Den täcker hela dagsbehovet av järn om man lägger till 1-2 frukter, i mitt fall banan och clementin (Det är november nu). För mycket järn kan öka infektioner i mag- och tarmkanaler. (Dewey et. al, 2007) Samtidigt är det inte bra att ge för lite järn heller eftersom det kan skapa kolik, enligt vad jag hört av en norsk läkare.