tisdag 25 november 2014

Äpple och tomat vid insomnia

Jag lider av hemsk insomnia. Kanske kan kromrik mat hjälpa?

Krom omsätter glukos och samverkar med insulin vid kolhydratmetabolism. Krom ökar muskelmassan, reglerar blodtrycket och minskar blodfetter samt ökar HDL som är det goda kolesterolet. Krom hjälper kroppen att bygga proteiner, fett och kolesterol.

Ofta tror man att det är zink som det är brist på och det kan fungera som substitut för krom men kanske ska vi börja fundera på kromets roll i vår näring.

Män behöver 30 mikrogram och kvinnor 25 mikrogram. Tyvärr kommer vi inte i närheten av dessa rekommendationer. Det genomsnittliga kromintaget i Sverige beräknas ligga vid cirka 0.03 milligram eller 30 mikrogram. Problemet är att vi äter en kolhydratrik kost och jämt och ständigt, vilket ökar behovet. Det optimala dagliga intaget är alltså ännu högre, 200-600 mikrogram, vilket jag tror stämmer bättre överens med det behov jag har.

Äpple och tomat

1 äpple ger 36 mikrogram och 1 tomat 24 mikrogram. Ammande behöver minst 45 mikrogram varje dag. 1 ägg ger 25 mikrogram. Om jag ska komma upp i ODI så behöver jag alltså äta 5 äpplen och 5 tomater, vilket är konsumerbart och jag älskar tomater.

Krom-3 och Krom-6

För de som vill veta mer om krom, finns det två varianter: krom-3 är det vi ska ha, inte krom-6 som gjordes känt av Erin Brocovich som ett gift som leder till cancer, precis som vi inte ska äta fluor som finns i tandkräm utan fluor som finns i vår natur. Se tidigare artikel.

Kolhydrater och socker

Ju mer socker och kolhydrater som pasta, bröd, sötsaker, bakelser, kakor, godis, cola etc som man äter desto större risk för krombrist (och kaliumbrist). Ju mer socker och kolhydrater desto större behov av insulin krävs och detta ökar mängden krom som används och avfallet kommer ut med urinet.

Krom och tomat

Krom finns bland annat i broccoli, tomat, spenat, svartpeppar, fullkorn, krusbär och äpple. Läs mer om tomatens fördelar här.