söndag 9 november 2014

17 Tips på saker som kanske kan förändra mitt liv (och mina rutiner) och kanske får mig att somna lättare på kvällen

Mitt mål med dessa tips är att få mig att vända på dygnet, gå upp innan morgonsolen och somna lättare på kvällen.

1. Kan frukost på sängen hjälpa mig att stiga upp tidigare? Nja, tror inte det. Jag är ingen frukostmänniska what-so-ever.
2. Att hålla någon i armarna när jag vaknar. Nja, jag har min bebis som jag sover bredvid på natten och det är rätt mysigt att vakna upp bredvid honom. Men det motiverar mig inte direkt att vakna tidigare på morgonen eller får mig att somna tidigare på kvällen.
3. Ett leende från en främling om jag själv ger en. Nja, det kommer knappast att hjälpa mig somna lättare på kvällen.
4. Barn som leker. Visst, det är rätt trevligt, och jag brukar njuta av morgonen medan barnen spelar på Ipaden (haha)
5. En liten gest av vänlighet från någon som älskar mig. Kom ihåg alla dessa små vänliga gester från människor som älskar dig. Tja, det ä r faktiskt viktigt att lägga sig och inte känna skuld för att man skällde så förtvivlat på sin 10-åriga son som vägrar göra sin läxor, eller sin dotter som insisterar på sin "känslighet" och dramatiserar allt.
6. Musik. Tja, jag är ingen musikmänniska, däremot film. Detta hjälper i n t e mig att somna utan får mig att bli kreativ och vilja stanna uppe hela natten.
7. Fem minuter djupandning - vet faktiskt inte. Jag tror att det hjälper.
8. Lunch utomhus. Visst - det hjälper faktiskt. Jag stortrivs med att äta lunch ute. Det är ett av mina favoritönskemål. Att låta solen smeka ansiktet hjälper mig att njuta. Kanske får det mig att somna lättare på kvällen med m h a melatonin som produceras i tallkottkörteln.
9. En låååång kram. Visst, trevligt och får en att må bra, och visst, det hjälper att sova lättare på kvällen. Brukar mysa med barnen när jag nattar dem och somnar ibland bredvid dem. Bästa sömnpillret.
10. En liten vinst eller seger. Att bli klar med någonting. Detta ger mig en stark vigör på dagen och får mig att somna lättare på kvällen. Att lämna saker ogjorda får mig att grubbla ihjäl mig.
11. En liten förändring i mina rutiner för att få dagen att känna extra spännande. Visst - men mitt liv är rätt spännande. Jag har ett rikt inre liv och känner att jag inte får uttrycka allting som jag vill - om det beror på tid eller annat vet jag inte riktigt, men det får mig att vara sömnlös hela natten.
12. En möjlighet att vara kreativ. Det får mig att bli stressad. Jag startar min dag med att vara kreativ, men jag får snabbt ont i ögonen av att vara kreativ - eftersom det kräver fokus. Hur ska jag få mina ögon att orka?
13. Godis, gotterier och snacks. Visst, man kan ju tro att detta skulle hjälpa mig på något sätt, men det gör mig ännu mer stressad, ledsen och orolig, vilket stör sömnen.
14. Lukta på luften när regnet slutar. Allting luktar rent, fint och fräscht. Hjälper till att få mig aktiv och gör att jag somnar lättare - fast jag blir oftast alltför kreativ och alert när det är rent, men jag sover bättre, tyvärr alldeles för sent.
15. Stretcha. Yoga. Pilates. Jag är kass på att träna. Alldeles för trött och orkeslös. Jag har visserligen gått ner i vikt och orkar nu be utan att det är tungt och trött. Fast varje kilo som jag går ner till kommer emotionella problem upp till ytan som behöver redas ut och hanteras, vilket kräver tankemöda och energi.
16. Morgonsolen och solnedgången. Den bästa stunden på dagen är när det blir maghrib. Då går solen ner och det är fortfarande ljust, men inte soligt. Jag älskar den stunden. Den är så rogivande.
17. En extra sovtimme. Jag sover mellan 2-10 timmar varje natt. Har extremt oregelbundna sovtider. Sover oftast halv tre på natten och vaknar efter att ha ammat en massa på natten vid halv sju. Tar barnen till skolan. Somnar sedan om vid nio och vaknar vid tolv. Det blir, jag vad blir det - sju timmar ungefär varje natt. Och då blir jag störd. Inte så konstigt att jag känner mig trött och mosig varje dag.

Vill du läsa mer? Här finns fler artiklar