onsdag 22 oktober 2014

Mörker ökar antioxidanten Melatonin

Den bästa sömnen är oavbruten sömn i 6,5 timmar till 7,5 timmar per natt. Om jag ska vakna klockan 6.00 betyder det att jag kan gå och lägga mig och somna mellan halv elva och halv tolv på natten.

Därtill en 20 minuters siesta på dagen.

Varför är jag så angelägen om att få rätt sömn?

Jag har kämpat för att få koll på vitaminer, mineraler och kost hur länge som helst nu, men har svårt att somna på kvällen. Kanske av oro eller stress. Har svårt att varva ner. Det har fått som effekt sega dagar och trötta, svidande ögon som inte orkar arbeta optimalt.

Kroppen hinner inte återhämta sig heller, vilket gör att ögonen aldrig får tillbaka den syn den haft, vilket jag längtar efter. Jag vill också att hela jag blir mycket starkare.

Det är farligt att sova för mycket säger Dr Michelle Miller. Tyvärr kopplar hon att själva sömnen är orsaken till till exempel diabetes och hjärtproblem när det mycket väl är så att för mycket sömn är ett sätt för kroppen att försöka återställa sig. Kroppen förnyar sig nämligen särskilt väl under nattens djupsömn. Att sova för mycket är därför ett tecken på att kroppen inte mår bra och att den behöver all den vila den kan få.

Melatonin (N-acetyl-5-metoxitryptamin) är ett hormon som produceras av tallkottkörteln.
Mängden melatonin varierar under dygnet och påverkas av ljuset.

Nivån ökar vid mörker (men förblir låg om man aldrig släcker) och är som högst på natten. Hormonet anses viktigt för att upprätthålla dygnsrytmen. Hos däggdjur är den viktig för brunstigheten.

Antioxidant

I kroppen verkar melatonin antioxiderande. Effekten är verksam i hjärnan. Vid depression är tryptofannivåerna lägre och därmed är serotoninnivåerna lägre vilket medför att melatonin också är lägre.

Serotonin används för att reglera tarmrörelser. Äter man för mycket och svårarbetad mat är det inte konstigt om vi behöver mer, vilket ger som effekt att serotoninet inte räcker till för att bilda melatonin, som är en antioxidant för hjärnan.

Serotonin styr också utsöndringen av insulin i blodet och äter man en mycket kolhydrat och sockerrik mat är det inte konstigt att serotoninet tar slut så snabbt och därmed melatoninet.

Sju receptorer för serotoninmottagande i kroppen

5HT2A och 5HT2B är receptorer som finns spridda i inre organ där de stimulerar tillväxt.
De finns också i hypotalamus (Pituitary gland), som är en viktig föryngringskörtel, där de tar emot mättnadssignaler och finns även i hjärnbarken där de påverkar reaktionen på stress. Äter man för mycket och stressar för mycket får med andra ord dessa receptorer kämpa för livet för att ta hand om all serotonin. Om man bara stressar då? Om man bara äter då? Då minskar man självklart påfrestningarna på dessa receptorer.

Kopplingen mellan mättnad och stress blir tydligare om man tänker att hunger brukar styra fokuseringen på att söka föda. När man blivit mätt spanar man istället efter annat.

5HT3 är besläktad med nikotinreceptorerna. Den består av fem stavar i ring på cellmembranet. När serotonin binder till två av stavarna särar de på sig så att det blir ett hål i mitten där katjoner kan passera in och ut ur cellen, vilket har stimulerande effekt på cellen och därmed också fokuseringen och humöret. För mycket mat är alltså stimulantia och används vid känslomässig stress, precis som koffein och nikotin.

5HT4 reglerar tarmrörelser och finns i tarmmuskulaturen och får den att slappna av och på nervceller och får de att utsöndra acetylkolin för att få tarmen att röra sig. Inte konstigt att man blir nipprig av att äta för mycket mat och fel, svårsmält mat - det stressar nervcellerna.

För mycket mat leder gör att serotonin förbrukas och därmed minskar serotoninnivåerna som melatonin behöver för att bildas av, vilket skapar depression.

Vid för mycket mörker då? Vad händer då?

Det är inte så konstigt att man blir trött av mörker eftersom mörker skapar melatonin. Tyvärr fortsätter vi människor att leva ljust och i stress och äta extremt mycket under vinterhalvåret, för att stimulera serotoninnivåerna i kroppen och hålla oss vakna. Skulle vi vara smarta skulle vi vila mycket mera under vinterhalvåret och sluta äta.

Om vi slutar äta tryptofan kommer serotonin att minska och därmed också melatonin, som gör oss sömniga.

Melatonin produceras av mat, serotonin, men också av mörker.

Äter man för mycket tryptofan under mörka vinterhalvåret eller inte utnyttjar sömnen ökar man risken att få huvudvärk, illamående, morgontrötthet eller morgonirritation, hormonfluktuationer, ovanligt klara drömmar eller mardrömmar och minskat blodflöde.

Melatonin ökar brunstighet hos björn och älg, undrar om den gör det hos män?

Melatonin har hittats hos vissa sorters druvor och finns även i ris.

Men jag förstår fortfarande inte helt klart.

Om melatonin produceras av tryptofan och mörker borde rimligtvis mycket mat på vintern göra det lätt att sova. Problemet är nog att vi inte sover. Vi jobbar, studerar, tittar på tv och låter inte kroppen vila. Därför blir vi deprimerade. Om vi tillät oss vila skulle vi inte ha samma problem.

istället för semester på sommaren borde vi ta och gå i dvala ett par månader från oktober till mars. ´

Vad händer om man utsätter sig för mörker och tryptofan, men inte sover?
Vad händer om man inte utsätter sig för mörker och tryptofan, sover man aldrig då?