måndag 6 oktober 2014

Hungrig, ofokuserad, stressad och mentalt förvirrad

Idag fastar jag. Det är måndag. Från morgon till kväll är jag utan mat och på kvällen bryter jag fastan med vatten och frukt. Det är chockerande för många muslimer att jag fastar utan att äta "riktig" mat, dvs lagad mat, men det vet inte bättre.

Det flesta är födda på lagad mat och trots att lagad mat är en stimulant och sätter igång immunförsvaret, precis som virus gör, insisterar de på att äta lagad mat. "Man blir inte mätt" säger dem. Men det blir man visst det. Saker händer i min kropp. De svagaste delarna av kroppen tas om hand direkt. Har jag en förkylning på gång är sömn och fasta a och o. Det tar bort de första tecken på förkylning.

Jag brukar lägga min fyramånaders son i famnen på förkylda och sjuka människor för att bevisa för dem att det inte är någonting farligt med förkylningar så länge som jag själv och min son bara äter frukt och sover ordentligt.

Den enda gång min son blev förkyld var när jag var hos doktorn för att prata om mjölkallergi och ev. hål i magen som jag fick allergimedicin som jag skulle ta i 15 dagar. Min son blev direkt sjuk av den eftersom den störde hans kropp och satte igång immunförsvaret. Han drog till sig alla olika virus han kunde få. Jag slutade ge honom allergimedicinen och vips började han bli bättre igen.

Barn runtomkring och vuxna med för den delen blir sjuka om och om igen. Jag säger till dem att sluta med mjölkprodukter eftersom det sätter sig direkt i lungor, hals och bihålor och tyroiden. De lyssnar med ett halvt öra än så länge.

De blir arga när deras barn insisterar på att äta vindruvor istället för lagad mat. Jag insisterade på att jämföra deras livsstil och diet med min egen och hur frisk och välmående jag mår jämfört med de själva.

Jag håller för närvarande på att gå ner i vikt eftersom jag är kraftigt överviktig. jag har 11 kilo kvar tills jag gått ner till 59 kilo, som är min idealvikt. Den vikten har jag inte haft sedan jag var barn/tonåring. Min son är lagom stor, frisk och hälsosam. Väldigt social och uppfattar sociala signaler lätt som en plätt. Han vänder sig lätt och snabbt sedan fyramånadersfödelsedagen, från rygg till mage, dels för att han är så pigg i huvudet, dels för att kroppen inte är för tung. Ju tyngre barnet är desto svårare att lyfta huvudet, magen och benen.

Själv drack jag en massa sockerrik fruktdryck och läskedryck under Eid-helgen och även smakat på lamm och kyckling och fisk. Därför är jag idag, måndag, trött, stressad och ofokuserad när jag håller på att avgiftas från i synnerhet sockret. Jag har inte den energin jag brukar ha eller det fokus jag vill ha. Jag föredrar att sova mig igenom dagen, men har bön att be.

Bönens effekt med Masaru Emoto