fredag 31 oktober 2014

De fem elementen, hälsa och livsstil

I min klippbok har jag en sida med mina förväntade rutiner under en normal vecka. Dessa baseras dock på de fem elementen eld, jord, metall, vatten och trä.

Lördag och Söndag

Mjältens dag. (Eld)

Idag är fokus på mjälten. Mjälten är kroppens reningsorgan för blod. För att mjälten ska må bra är det viktigt att inte stressa. 

Mjälten och andningshålltiden

När kroppen utsätts för fysisk stress drar sig mjälten samman och pytsar ut ett reservlager av röda blodkroppar i cirkulationssystemet. Det leder till en "naturlig bloddopning" som är positiv och innebär en höjning på upp till 10% av andelen röda blodkroppar på några minuter, enligt en studie gjort på Mitthögskolan (1999). En höjning av hematokriten (de röda blodkropparna) utlöstes vid upprepad andhållning. Mjälten anses som ett onödigt organ, men hos sälar som dyker ner i vattnet och håller andan är den avgörande.

Människor utan mjälte kan inte öka andningshålltiden, medan de som har det kan det.

Mjälten och IBS

Enligt akupunkturakademin och Kinesisk medicin är mjälten viktig för de med IBS.

Mjälten hindras enligt TCM (traditionell medicin) av fukt och stagnation av levern. Detta påverkar i sin tur också njurarnas hälsa.

Leverns kliniska tillstånd påverkar i sin tur mjälten. Ofta är också tjocktarmen sjuk.

Svag mjälte

Symptom på svag mjälte är blek ansiktsfärg, trötthet, dålig aptit, vill ligga ner, lätt svullen buk, diarré, gaser, halsbränna och obehagskänslor i magen, lättare buksmärtor som blir bättre efter tryck och kommer ofta efter man ätit. Svaga armar och ben, svårt att koncentrera sig  och tendens till fetma. Symptomen blir värre med ansträngning (Det här låter som binjureproblem). Tungan är blek och kan ha tandavtryck på sidorna (det syns på min tunga). Pulsen är tom, svag, tunn och kort.

Vad försvagar mjälten?

Orsaken till försvagad mjälte är överansträngning, stress och dålig kost.
Stressen kan komma ifrån känslomässiga problem, oro, grubbel men också av för mycket tänkande.

Att vanemässigt äta kall mat och kalla och råa grönsaker och frukter kan också skapa en svag mjälte.
Att äta på oregelbundna tider och för lite eller för mycket och äta en för proteinfattig kost (läs sallad).
Att utsätta sig för fukt på olika sätt eller bo i fuktigt hus försvagar mjälten.

Grundorsak vs. interimorsak

Mellanorsaken till en försvagad mjälte är att levern inte mår så bra.
En lever som inte fungerar optimalt leder till försämrad matsmältning. Man får en ofullständig tarmrörelse, torr mun, torr mun. Man mår lätt illa, känner sig tung och får en kladdig och bitter smak och dålig aptit.

Man kan vara förstoppad och ha slem i avföringen.
Ursprungsorsaken är att man äter för mycket fet och oljig mat, socker och mjölkprodukter och att man tänker för mycket.

Mjälten och hjärnan

Under nästan 100 år har experter antagit att mjälten bara var ett organ strax ovanför magen, och att den var där för att filtrera och lagra blod.

Nyligen har vetenskapsmän erkänt mjältens roll i tillverkningen av immunceller som bekämpar infektioner.

Det var inte heller länge sedan man upptäckte att mjälten förbinder nervsystemet till immunsystemet. (Einstein, 2011)

Mauricio Rosas- Ballina vid The Feinstein Institute for Medical Reserach säger att resultatet i studien som publicerades i the Proceedings of the National Academy of Sciences föreslår att det finns två separata vägar som hjärnan kommunicerar med mjälten för att reglera immunsystemsfunktionen.

Det kan vara effektivare att dra fördel av det centrala nervsystemet för att kontrollera mjältens celler, säger hon. Om man förstår mjälten bättre kan man hitta behandlingar för infektioner genom att förändra antikroppsproduktionen genom mjälten, liksom för vissa autoimmuna sjukdomar.

Så, ta inte bort mjälten.

Långvarig överansträngning och försvagad mjälte orsakar så småningom också en försvagad njure.  Orsaken är svaghet från åldrande, kroniska sjukdomar, långsam återhämtning från operation eller barnafödande. För mycket fysiskt arbete, träning eller sexuell aktivitet kan också vara orsaken samt mycket kalla och råa grönsaker och frukt.

Vita schweiziska möss som gjorts aggressiva genom att hålla dem isolerade fick lov att slåss mellan 5-10 mintuer varje dag i 5, 10 eller 14 påföljande dagar; kampen orsakade en markerad förstoring av deras binjurar, mjälte och hjärtan och en förstoring i binjurens katekolamin; hjärnanas katekolamin var lätt ökad. Den grupp som hölls inlåst, och då alltså inte slogs, orsakade förändringar som var av samma form, men mindre.

För att levern ska må bra och påverka mjälten i positiv riktning är det viktigt att eliminera all stress från frustration och ilska.

Rutiner viktiga

För att förebygga detta är rutiner viktiga. Har man problem med mjälten uppstår också samtidigt problem med hjärtat, tunntarm och man får problem med att sova på kvällen, får ångest, glömmer saker och blir överkänslig. Det leder så småningom till depression och meningslöshetskänslor.

Vitaminer och mjälten

För att motverka detta ska man inte ta syntetiska vitaminer, däremot äta en kost rik på vitaminer. Vitaminer finns främst i frukt och nötter. Det är främst B12, Järn, Vitamin C som mjälten använder sig mest av. Tillskott av Vitamin A orsakar dock förstorad mjälte och bör undvikas. En mängd andra vitaminer och mineraler krävs för att upptag av t ex B12 och järn ska vara optimal.

Mjälten blir överaktiv av för mycket mental och visuell stimulans, så att titta på Tv och datorn är för mycket. Däremot mår mjälten bra av att titta på konst och måla. Det gör att den återställer sig.

En annan konstform är tai chi som lugnar ner mjälten och återställer dess balans. Läsning - även spännande sådan - är hälsosamt för mjälten. Att sitta stilla, eller avsluta projekt är andra saker som lugnar och stillar mjälten och balanserar den.

Te, kaffe, choklad och socker brukar ofta tas för att kompensera den stress man utsätter mjälten för. Jag själv är ofta choklad och sockersugen, och min tunga är full av tandmärken, en indikation på en försvagad mjälte, så det stämmer nog rätt bra.

Måndag och tisdag

Immunförsvarets (läs binjurar, äggstockar/testiklar, sköldkörtel, bukspottkörtel, hypofys och tallkottkörtel) dag samt lymfsystemets och tarmarnas. (Jord)

Om man känner att man trampar på samma plats hela tiden och inte kommer vidare kan det vara brist på näring, aktivitet och värme.

Att sjunga och lyssna på fågelsång under en promenad hjälper. Det värmer och sätter igång vibrationer. Bön är också vibrationshöjande. Det är också viktigt att klä sig varmt och undvika fukt och kyla.

Att röja i huset ger mental klarhet.

Att sätta mål som man kan nå, t ex dagliga sådana, hjälper en också att stärka immunförsvaret och lymfsystemet, speciellt om man aktivt jobbar mot det.

Det viktigaste är att man sätter igång och få saker och ting gjorda och att man är envis som en åsna och inte ger sig i första taget. Det är också viktigt med positiv feedback, antingen till andra eller till en själv.

Huset bör också vädras ofta.

Om man har tankar om mat är det för att immunförsvaret och lymfsystemet inte är optimalt fungerande och då kan ovanstående enkla hjälpmedel göra susen.

God matlagning med Raw food-tekniker kan göra susen. Simma en stund i simhallen eller i havet med.

Onsdag

Lungor och tjocktarm (Metall)

Idag är det inte näring som ska vara i fokus utan det motsatta, fasta. Bukspottkörteln ska vila från att producera insulin och istället sätta igång dess andra mekanism, glukagon. Allt för att balansera kroppens körtlar och låta de vila.

Idag är det bra om man pratar, skriver och träffar vänner. Sköldkörteln är i fokus, liksom att uttrycka sina känslor. Att återhålla sorg kan sätta sig på lungorna och skapa hösnuva och allergier.

Att omge sig med olika färger kan balansera känslorna, men också att omge sig med barn. Särskilt viktigt för alla som lever ensamma på ett eller annat sätt. Djur är också positivt.

Att omge sig med konst och kläder är en annan fungerande metod för att stärka sina lungor.

Omger man sig gärna med bara blått, svart och metall kan man vara i farozonen och känna sig starkt deprimerad. visserligen får man mentalt lugn, men man översköljs också av en sorgsen känsla.

Yoga kan få en i balans igen och muslimsk bön.

Torsdag

Idag är det vattnets dag. Det viktiga är att man sätter igång och träffar människor, jobbar aktivt och städar huset rent och fint. Man motverkar t ex artrit med sång och känslor av depression med en komedi tillsammans med familj och vänner.

Fokus ligger på njurar och urinblåsa.

Är man missnöjd med sitt liv eller går och kissar ofta kan det vara en anledning att se över sitt näringsintag. Ofta äter man gärna både för mycket och gärna processad mat.

Genom att äta frukt och grönsaker, nötter och frön lugnar man ner nerverna, man blir lugnare och behöver inte stimulantia som t ex kaffe för att orka igenom dagen.

Att se över sin diet ökar tillfredsställelse med livet.

Fredag

Idag är det leverns och gallblåsans dag. (Trä)

Fett är den största orsaken till leverproblem och skapar ögonproblem. Det är viktigt att man undviker mejeriprodukter och istället intar näringrik mat i form av frukt och grönt.

Att ta bort tunga möbler hemma eller styrketräna kan hjälpa levern att snabbare avfettas. Även fasta hjälper levern att avfettas. Detta gör förstås att man mår illa under tiden, så tålamod är av största vikt.

Att simma, gå i skogen och äta bra mat är viktigt för att levern och gallblåsan ska må bra. Fett i form av oliver, avokado och kokos är bra för hälsan men ska också det vara sparsamt.