lördag 5 april 2014

Vem är jag?

Presentation

Jag heter Pernilla Khammar och är 33 år. Jag är gift, har två barn, den tredje på väg. Jag bor i Göteborg men har ett hus i Tunisien som jag ofta åker till.

Min första kärlek

Min första kärlek var när jag var ungefär 11 år. Det var en pojke i parallellklassen. Platonisk kärlek kan vara underbar.

Min familj

Min mamma bor i Göteborg och min pappa i Norge. Jag har tre halvsystrar och en halvbror.

Meningen med mitt bloggnamn

Jag har valt att skriva muslimskglutenochlaktosfri eftersom för det första jag är muslim och utgår från ett muslimskt perspektiv, vilket innebär att jag formar bloggen utifrån de förutsättningar som jag har och ett islamiskt perspektiv. För det andra vill jag att man får perspektiv på muslimer, och att muslimer tänker på vardagliga saker och har samma problem som "vanligt" folk har.

Vad jag tycker är min svaghet

Min svaghet är att jag har dålig hälsa och det påverkar mig mentalt och känslomässigt. Jag försöker därför satsa på min hälsa till 100%, men det är svårt när man redan är fysiskt svag.

Min bästa vän

Min bästa vän är en person som förstår mig och som jag kan prata med lika mycket som hon pratar och som jag trivs med. Hon bor i Tunisien. Men jag har också en vän som känner mig sedan länge, men hon är tyvärr fokuserad på sig själv alldeles för mycket och har svårt att lyssna. Jag har också en vän som gör mig glad när vi ses, eftersom hon är så positiv.

Vem jag beundrar

Jag beundrar starka människor som är ödmjuka och öppna, men samtidigt övertygade. Robert Morsend är en av dem. Jag beundrar också människor som vågar vara sig själva, men samtidigt tycker jag att de ibland är buffliga och arroganta. Jag beundrar också människor som orkar jobba heltid varje dag och som är smarta nog att göra ett riktigt bra jobb, arkitekter, busschaufförer, ingenjörer m.m.

Min tro

Min tro är att livet är till för att leva. Jag tror på Gud och på att själen inte dör när livet tar slut. Jag förbereder mig därför för det genom att tänka på Gud och be varje dag och läsa Koranen.

Framtida planer/drömmar

Jag drömmer om att få tillbaka min hälsa till 100%, studera klart, få ett jobb med bra lön, trots min ålder, så att jag kan jobba med import/export och samtidigt satsa på islam, Koranen och bönen.

Djur

Mina favoritdjur är små gulliga, ulliga kycklingar och kaniner, koalor, tropiska fiskar, vargar och leoparder.

Något jag ångrar

Jag ångrar att jag inte jobbade ihop en massa pengar innan jag åkte till Tunisien, så att jag slipper skulderna. Jag ångrar också att jag inte vågade ta bort gluten ur min kost liksom mjölk.

Mitt favoritställe

Mitt favoritställe är att bo mitt i stan, med närhet till shopping och restauranger. Jag älskar hotell- och flygkänslan. Annars är mitt favoritställe biblioteket.

5 snabba fakta om mig

Svensk, muslim, glasögon, student, mamma.

Önskelista

Jag har en lång och diger önskelista, med massor av önskemål för mig och för andra. Bland annat vill jag ha ett konto med 22 miljoner kronor, jobba, ha perfekt hälsa, vara aktiv, ha bra lön och relationer. Jag vill också att mina barn är nära mig, att jag har ett fint hus som jag trivs i, skolor som barnen trivs i och en man som har gott självförtroende och självkänsla.

Favoritoutfit

Jag älskar att ha ett par nätta skor, en lila abaya, en kort svart kavaj, rosa slöja och en väska, samt en blå och lätt vårjacka.

Favoritårstid

Min favoritårstid är alla årstider, fast det beror på. Eftersom jag bor i en varm och trevlig lägenhet trivs jag när det är snö ute, men om jag bor i ett kallt hus, längtar jag efter sommarens varma strålar. Höstens glada färger i Sverige är underbart men utomlands är det inte lika skönt med blåsten och översvämningarna. Våren är sådär rolig eftersom vinden är kylig och solen varm. Man vet liksom inte hur man ska klä sig.

10 av mina mest spelade låtar och varför

Jag lyssnar inte på musik överhuvudtaget, bara musiken som kommer med tv-serier och filmer. Annars är det barnens favorit Sami Yusuf.

Vad är meningen med livet?

Att lära känna Gud, vet men han är, lära känna honom så pass mycket att man förstår vem han är och då kommer man att älska honom. Mitt perfekta liv är god hälsa, be alla böner i tid samt läsa Koranen på natten och jobba på dagen.

Var är jag uppväxt?

Jag är uppväxt i Partille, nära Göteborg. Samma stad som Ace of Base kom från.

Vad inspirerar mig?

Jag blir inspirerad av tv-serier, filmer, människor jag möter, samhällen jag besöker, saker jag ser, föreläsningar av människor som studerat något eller upplevt något. Alla har något att ge.

Favoritgenre inom musik, film, böcker

Jag älskar "The hunger Games", "Inception", "Jane Austens bokklubb" som filmer. Jag älskar kriminalserier som CSI, Medium och Columbo. Jag älskar också böcker om mat, hälsa, historia, vetenskap, psykologi, faktaböcker, men även högläsningsböcker som jag läser för mina barn t ex "Miranda", "Narnia" och andra.

Var jag kommer ifrån

Jag kommer från Allah och kommer tillbaka till Allah. Jag föddes i Sverige av en svensk mamma och uppvuxen här.

Min dag

Sover länge till eftermiddagen
Bloggar eller använder internet
Ser på tv
Äter något
Läser något/träffar någon
Ser på tv igen
Sover sent på natten

Var jag ser mig själv om 10 år

Jag ser ganska ljust på framtiden och tror att vår ekonomiska situation liksom hälsan kommer att vara bättre. Barnen kommer att vara 20 respektive 18 och 10 år. Jag tror att vi bor i Sverige, i en stor lägenhet för fyra personer. Jag kommer att jobba med Business Intelligence och börja tjäna pengar och investera i det jag vill. Jag kommer också att vara 43 år gammal och för mig är god hälsa det viktigaste samt bön och Koran.

Vad jag gillar att göra på fritiden

Eftersom jag har "fritid" hela tiden, gillar jag att lära mig nya saker. Jag lyssnar på föreläsningar, människor med erfarenheter, bloggar, skriver och drömmer om att bli författare och utvecklare.

Hur är det när jag är kär och hur resonerar jag till det

Jag mår illa när jag är kär, drömmer om att vara nära den jag är kär, och vara uppslukad av känslorna och den fysiska attraktionen, men jag använder mig av mitt sunda förnuft i alla lägen, eftersom jag är muslim.

Vad finns det i min handväska?

En plastpåste, nyckel, pennvässare, bläckpenna, lypsyl, sked, tops, tandtråd, nålar, sparbok leksaksaffär, visitkort, VISA-kort, pengar, kortspel, parfym, tre fodral, uthämtningsavi och kuvert med mina zinzino-resultat uppskrivna (omega-3 blodtest).