fredag 4 april 2014

omega 3 och gluten

Jag har precis fått mitt resultat från zinzinotest.com och resultatet är väldigt dåligt. Jag vet att jag är sjuk, men inte att jag hade så dåliga värden.

Palmitinsyra, Stearinsyra och Oljesyra hade jag som alla andra med bra värden (och till och med högre). Palmitinsyra och stearinsyra är två mättade fetter som finns i många produkter. Oljesyran finns bland annat i choklad, som jag ofta har ätit och den kallas också för omega-9-syra.

Jag har under lång tid inte ätit mycket fett överhuvudtaget, varken omega-6-rik olivolja eller omega-3-rik fisk eller linfrön. Jag försökte att äta linfrön, men det var bara tillfälligt. Tunisien har fisk, men den är alldeles för dyr för att kunna ätas dagligen.

Arakidonsyra

AA, Arakidonsyran, är en syra som alla i princip har tillräckligt av, den är grönmarkerad hos de flesta, men inte mig (där är den gul, det vill säga inte tillräckligt bra). Detta beror på att jag äter eller har ätit en lågfettskost och mest frukt och grönsaker under lång tid. Det enda fettet jag ätit var lite margarin och choklad.

AA-värdet visar förhållandet mellan arakidonsyran (AA) och omega-6, linolsyran (LA). Om (AA) och (EPA) är lågt, vilket det är för mig, kan det bero på en kraftigt fettbegränsad kost. Ett lågt (AA)-värde kan bero på nedsatt enzymeffektivitet i AA-syntesen eller en otillräcklig omega-6 linolsyra (LA) konsumtion från en fettfri kost. Otillräcklig konsumtion av dessa essentiella fettsyror (AA) och (EPA) kan resultera i eksem och hudutslag, ökad törst, försämrad sårläkning, beteendestörningar och hämmad tillväxt.

De två huvudsakliga typerna av fett i hjärnan är mättat fett, samt en fettsyra som kallas arakidonsyra (AA) som är ett omega-6-fettsyra. Arakidonsyra finns mest i livsmedel som äggula, smör, fett från kött samt i organ men även i skaldjur, solros-, majs-, soja- och jordnötsolja.

Jag känner att jag har brist på dessa, det vill säga att jag har ett sug efter det och jag har svårt att äta dessa då jag lätt blir förstoppad, men just nu är det jordnötter och västkustsallad som är mina favorit näst efter Bregott!

Hjärnan består av 11% arakidonsyra. Även tunntarmens epitelceller behöver arakidonsyra för att kunna bilda friska kopplingar dem emellan. Skadade kopplingar mellan epitelceller kan leda till läckande tarm som är mycket ohälsosamt eftersom osmälta proteiner läcker in till blodbanan och skapar risk för autoimmuna sjukdomar.

Det sägs att AA är bra för minnet men ökar inflammation i kroppen. Om detta är sant, har jag mycket lite information om.

Låga nivåer av AA leder till försämrad funktion i cellmembranen. Detta visar sig ofta som neurologiska skador. Låga nivåer av AA gör också att man har mycket dåligt immunförsvar och inflammatorisk respons vilket betyder att man lätt drar på sig infektioner och när man väl har infektioner, har mycket svårt att bli frisk från dem (vilket gör att läkare ofta skriver ut antibiotika, vilket gör kroppen ännu svagare och den onda cirkeln fortsätter)

Ändrad kost

Personer med en arakidonsyra (AA) bildningseffektivitet som ligger under 30% (röd eller gul zon) rekommenderas att dagligen konsumera livsmedel som innehåller omega-6 arakidonsyra (AA), det vill säga äggulor, benmärg, kött av fågel och djur uppfödda på spannmål. Kyckling och kalkon uppfödda på spannmål är normalt bra källor till arakidonsyra. Odlad lax kan också vara en bra källa till AA.

Jag får alltså se till att jag äter bra varje dag. Fiskrätter, äggrätter, kycklingrätter. Jag ser inte fram emot det, men det gör inget om jag får i mig fisk, ägg och kyckling.

EPA-syra (Omega-3)

EPA-syran hos mig är väldigt låg. Jag har ett värde på 0,4 jämfört med rekommenderade 4,1.

EPA, eller eikosapentaensyra, är en fettsyra som tillhör familjen omega-3. Den essentiella fettsyra som EPA vanligtvis bildas från är linolensyra.

EPA måste tillföras kroppen genom kosten, och då vanligtvis i form av linolensyra, som finns i linfröolja (58%), hampfröolja och nyponfröolja. Från linolensyra bildas EPA och även DHA.

AA- och EPA-balans

Normalt har man ett ratio på 1:1 mellan AA-syran och EPA-syran. Hos mig var båda värdena låga, men EPA-värdet var ännu lägre än AA-värdet, vilket gör att balansen mellan de båda ändå är dåligt. Jag behöver öka båda värdena och mest EPA-värdet. Mitt nuvarande förhållande mellan AA-syran och EPA-syran är 11.9:1, vilket är väldigt högt och inom den röda zonen.

Detta AA / EPA-förhållande visar andelen animaliska oljor och vegetabiliska oljor kontra marina oljor i kosten. Ett överskott av vegetabiliska omega-6-fettsyror (AA) ger okontrollerade inflammationer, vilket kan ske även om AA-värdet är lågt och det enda som hjälper balansen är att tillföra EPA-oljor. Balans som lgger över 9:1 (röd zon) kommer att sätta en kropp i "brand". Får man upp EPA-värdet kommer kroppen att kunna kontrollera inflammationerna, stödja immunsystemet och den allmänna hälsan.

Min nya diet

Jag äter för mycket mättat fett och enkelomättat fett. Jag äter alldeles för lite fleromättade vegetabiliska fetter och fleromättade fiskfetter.

Mättat fett 

Mättat fett kommer från kakor, mejeriprodukter, kött, såser, snabbmat och stora intag av stärkelserik mat som pasta, socker, vitt bröd, ris och potatis. Mitt intag bör vara reducerad.

Enkelomättat fett (Omega-9)

Omega-9-oljor finns i oliver, olivolja, mandel, avokado, jordnötter, cashewnötter, hasselnötter och pistaschnötter. Mitt intag bör vara reducerad.

Fleromättat vegetabiliskt fett (omega-6)

Jag behöver öka mitt intag av fleromättade vegetabiliska fetter. Det rekommenderas inte att jag väljer solrosolja, majsolja eller sojaolja som är rika på omega-6 utan istället välja motsvarande omega-6-oljor som finns i sesamfrön och vindruvskärnor. Fleromättat vegetabiliskt fett finns för övrigt också i majonnäs, margarin och kött.

Fleromättatfiskfett (omega-3)

Vuxna personer behöver cirka 3 gram omega-3 (EPA+DHA) dagligen för att nå en omega-3 nivå över 8%. Ett minimum på 4% kräver minst 0,5 gram omega-3 dagligen. Jag har ett värde på 1,6% och målet är att nå 12%.

Att kombinera Zinzino-tillskott av Omega-3-syra och samtidigt äta fisk dagligen ökar värdet. Jag tar just nu omega-3-tillskott som flytande olja som jag köper från zinzino.com genom min mamma som hade jättebra värden på sitt fettsyretest. De tillskott som säljs i hälsokoster innehåller väldigt lite omega-3 och det kräver att man kompenserar med att äta omega-3-rik fisk varje dag om man vill nå upp till samma nivåer som zinzino rekommenderar.

Min sjukdomsbild

Jag har varit väldigt sjuk och är fortfarande inte frisk. Jag har precis börjat att bli frisk. Jag har haft problem med glutenprodukter, eftersom jag inte uteslutit dem förrän nyligen. Det var först när jag uteslöt mjölk och sedan glutenprodukter som jag började att tillfriskna. Min ständiga hosta, förkylning och nysningar försvann när jag tog bort mjölkprodukter. När jag väl tog bort glutenprodukter försvann min hjärndimma som var värst. Jag är fortfarande inte stark i kroppen och orkar inte med mycket. Jag kan i och med den nya glutenfria kosten börja ta upp näringsämnen, vilket jag inte kunnat tidigare. Min tarm har varit väldigt dålig.

En annan förändring jag gjort är att vila mig mycket, vilket hjälper till viss del, men så fort jag blivit lite bättre har jag tagit mig ut och försökt att gå lite, simma och röra på mig måttligt. Att gå i affärer eller dylikt orkar jag med nu, fast bara en halvtimme i taget. Sedan har jag också börjat att dricka mer. Jag har svårt för att dricka mycket men har hittat en halvbra lösning. Jag dricker Bravo äpplejuice för att få i mig den vätska jag behöver. Detta har hjälpt mot min permanenta 2-veckors förstoppning. Nu kan jag gå på toaletten var och varannan dag. Förr tog det 2 veckor mellan varje gång, vilket minskade successivt under ett par månader.

Njurarna är fortfarande i okej, men de börjar bli i och med att jag dricker bättre och äter mycket frukt och bär. Jag har inte alltid ont där längre. Min ischias har också försvunnit i och med att jag äter kalciumtabletter och återbalanserar mitt kropps ph-värde, vilket påverkar skelettet.

Att jag har tagit bort gluten ur min kost är avgörande för att jag ska kunna ta upp näring igen, inklusive omega-3. Därför ser jag ljust på framtiden och hoppas att jag blir frisk till 100% igen. Jag har så många framtidsmål.