lördag 5 april 2014

Hur lång tid tar det innan kroppen förnyar sig själv?



Huden tar 28 dagar

Det sägs att det tar 28 dagar innan huden har förnyat sig själv, det vill säga bytt ut alla gamla celler mot nya. Men det är en ständig process under dessa 28 dagar. Därför är det första tecknet på att någonting är fel din hud. Det du har ätit och druckit kommer att synas i ditt ansikte och i din hud. Så hur ser din hud ut och vad har du ätit de senaste 28 dagarna?

Blodet tar 4 månader

Det tar cirka 4 månader innan blodet förnyar sig själv. Det kan vara bra att tänka på för alla som har anemi. Hur är ditt blod? Har du ätit tillräckligt med järnrik mat de senaste fyra månaderna? Har du ätit gluten och inte kunnat ta upp järnet i kroppen? Då kommer det också att synas i ditt blod.

Levern tar 5 månader

Det tar cirka 5 månader innan levern förnyar sig själv. Har du varit utsatt för toxiner av något slag  eller mediciner och slutat använda dem, så har du nu en fullt frisk lever igen.

Skelett och ben tar 10 år

Det tar cirka 10 år innan ben och skelett förnyar sig själv. Det innebär att osteoporosis och försurning av kroppen inte sker över en natt och att det också tar tid för en med svagt skelett och försurad kropp att bli helt återställd. Det gäller alltså att man hittar en kalciumrik (ej mjölk) kost och att man tar bort mat som gör kroppen sur, så att ben och skelett kan återställa sig. Processad mat, McDonalds, Halvfabrikat, socker, gluten etc är sådant man ska ta bort.

Då kan skelettet och kroppen börja fungera på topp igen. Träning stärker också skelettet då man pumpar dit en massa näringsämnen med blodet och tar bort med sitt lymfsystem allt som är surt i kroppen och dött. Träning påskyndar läkning. Kan man inte träna, kan man försöka se till att hålla sig varm och dricka mycket (varmt eller kallt) och ännu bättre är att basta, för då svettas man ut en massa toxiner i kroppen och påskyndar läkningen.

Glutenfri

Jag har nu varit mer eller mindre glutenfri sedan januari. Det var fyra månader sedan. Jag har sett att min hy har förändrats och blivit mindre inflammerad. Jag har också mindre käkont, det vill säga inflammation i käken, och får bara ont om jag äter maten med gluten i. Jag har anemi och kroppens tarmsystem har väl inte hunnit reparera sig ännu (det tar cirka 2-3 år) och därför kan jag ännu inte ta upp tillräckligt med näring för att återställa mina järnvärden. Njurarna gör ont när jag dricker för lite och inte går på toaletten varje dag och jag vet inte hur lång tid det tar innan de återställs helt.

Fasta påskyndar förnyandet av kroppen

Fasta återbildar blodet på tre dagar enligt den här studien Läs mer här..

Ramadan

Ramadan är en hel månad med fasta på dagarna och minskat ätande på nätterna. Detta hjälper till att förnya hela kroppen. Fasta renar och läker kroppen. Fasta hjälper till att förbättra kroppens alla funktioner. Ramadan kompletteras gärna med fasta två dagar i veckan, som är sunnah. Profeten Muhammad fred vare med honom, brukade fasta måndagar och torsdagar. Idag är det toppmodernt att fasta 5:2-dieten.