fredag 7 mars 2014

Vad ska jag ge min baby att äta första året? Säsongsfrukt och bär!

Första året

3-4 månader i augusti/september

Eftersom min son kommer att födas i maj är det beräknat, kommer han att vara fyra månader i september. Då dignar blåbär och björnbär. Det blir väl mumsigt för honom att få smaka dessa bär först av alla? Sedan kanske det finns hallon, krusbär, nektarin, persika och plommon kvar. Päron, vinbär och vindruvor. Vilka festliga smaker han får uppleva allra först. Om jag inte har råcentrifug, vilket jag ännu inte har, så får jag nog hoppa över de frukter som inte går att mosa, t ex hårda päron, krusbär och hårda nektariner. Men är päronen mjuka och nektarinerna likaså kan jag säkerligen mosa dem och ge till bebisen.

Förutom dessa smaker så får han också prova på körsbär, fikon, melon och fläder. Underbart.

5-7 månader i oktober/november/december

Alla dessa underbara smaker min son fått uppleva under augusti och september kommer att försvinna. Nu är fikonen borta, melonen och plommonen med. Vindruvorna har vi sagt hej då till. Den här 6-månaderstiden kommer att inspireras av frysta bär och torkad frukt, samt äpplejuice, äpplemos, kiwi och apelsinjuice. Det blir nog mest kiwi och apelsinjuice samt bananer (importerade) som vi kommer att ge till bebisen om inte äpplet är mjukt och går att mosa.

8-10 månader i januari/februari/mars

Denna period kommer vara en matglädjens period. Ofta härjar förkylningar, men det ska vi försöka att undslippa. Kiwi finns kvar, apelsinjuicer, äpple och clementiner. Två små hargryn till tänder har väl poppat fram och att tugga maten är väl inte aktuellt ännu. Det får bli mos och dryck dem.

11-13 månader i april/maj/juni/juli

Nu kommer alla goda bär igen. Det får vi fira. Tänderna växer också på bebisen och jag kan ge honom lite att tugga på. Fikon har kommit igen. Färska fikon är söta och goda. Apelsinjuice kan fortfarande ges. Men nu har vi smarriga aprikoser, jordgubbar, körsbär och meloner också. Massor av järnrika frukter. Måste komma ihåg att frysa in jordgubbarna den här gången. Alla dessa går att mosa så det gör jag. Säkerligen gör jag drycker också av dem.