söndag 9 mars 2014

Stressorer

Med stressorer avses de orsaker som ligger bakom stress. Ofta är det flera tillsammans som ligger till grund för en stressreaktion. Genom att ta bort stressorerna som ger upphov till stress kan man komma till bukt med stresen.

Stressorer kan delas in i följande tre grupper:

  • Psykiska
  • Fysiska och 
  • Sociala
De psykiska är brist på kontroll, brist på omsorg om sig själv, för höga krav på en själv, arbetssituationen, brist på uppskattning (hela tiden kritik och tillrättavisningar), dålig självkänsla. 

De fysiska är ljud och buller, värme och kyla, sjukdomar (t ex glutenintolerans), miljögifter. 

De sociala är ekonomi, arbetslöshet, separationer och dödsfall. 

Stressorerna leder till

  • ständig trötthet
  • trötthet även vid ledighet
  • låg stressnivå
  • svårt att slappna av (och somna tidigt på kvällen)
  • känslomässig utmattning 
  • låg prestationsförmåga (man ger upp med en gång)
  • koncentrationssvårigheter
  • glömska, man missar information och viktiga tider
  • cynism (man orkar inte bry sig)
  • känsla av otillräcklighet (i synnerhet om man har familj eller är gift)
  • depression (man vill bara krypa ner i sängen igen)
  • nedstämdhet (man ler sällan)
  • irritation (tjat, skäll och gnat mot familjemedlemmar)
  • ineffektivitet (man tar lång tid på sig att genomföra en aktivitet, läxor etc)
  • dålig sömn. Man somnar sent, vaknar sent och vaknar många gånge rpå natten. 
  • Fysiska sjukdomar
  • Ångest (man hinner bara inte med allt som ska hinnas och klarar inte av "nya" situationer som t ex nya möten, resor eller ommöblera)
  • dålig självkänsla (pga att man inte orkar med någonting man drömmer om att göra eller vad andra förväntar sig av en)
  • Ensamhetskänsla (eftersom man inte orkar ta hand om gäster)
  • Förlorad arbetsglädje (man vill bara sova)
  • Skuldkänslor (för att man inte orkar göra allt vad man själv eller andra förväntar sig av en )
  • Underkastelse (man känner sig som "en slav")
  • Man drar sig undan
Första steget...
Man behöver sova rätt antal timmar och vid rätt tidpunkt. Somnar man efter nio, vaknar man ändå trött på morgonen. 

Andra steget...
Lättare fysisk och socialt umgänge, rätt kost (frukt och bär och uteslutande av gluten) bygger upp hela kroppen psykiskt, mentalt, fysiskt, själsligt och känslomässigt igen. 

Tredje steget...
att inte ta på sig för mycket på en gång. Att man inte börjar träna, jobba 100% eller träffa för mycket folk så fort man börjar känna sig bättre (känslan av återhämtning brukar ske inom 3-6 månader)

Fjärde steget...
Att vila ett tag till, så att man verkligen återfår styrkan. det räcker inte med en månads vila, det kräver 2-5 år. 

Femte steget...
Att så smått förbereda sig för att göra det man drömmer om genom studier på halvfart e.dyl. eller jobba halvtid.

Sjätte steget...
Att med hälsa och styrka genomföra sina drömmar på heltid.

Det är ens tolkning av situationen som skapar stress men också gnälliga, behövande och klängiga människor som kräver din hjälp och uppmärksamhet eller oupptäckt glutenintolerans

När stress infinner sig reagerar kroppen genom att energi frigörs till kroppen och hjärnan. Blodtrycket höjs, hjärtat slår fortare, lungorna vidgas för att kunna ta mer syre. Musklerna spänns, man klarar mer smärta och den naturliga återuppbyggnadsprocessen sätts på sparlåga. Blodet blir ännu mer trögflytande (speciellt viktigt att veta för gravida som redan har trögflytande, tjockt blod för sin bebis skull) för att vi inte ska förblöda vid eventuell skada. Sömnbehovet minskar, matsmältningen blir ännu långsammare. Munnen blir otroligt torr. 

Återhämtningen kan ta allt från ett par timmar, till flera dagar eller veckor vid längre stress. Vid långvarig obehandlad glutenintolerans eller annan orsak tar det flera år att komma till bukt med stressen.