onsdag 26 mars 2014

Babyns mat första året för att rätta till vitamin- och mineralbrister



Baby: 4 månader till 12 månader 

Järnbrist 

Man har kommit fram till att barn har olika brister. Från 9-24 månader har de flesta bebisar järnbrist. Järnförrådet brukar vara fram till sex månader, sedan är det slut. Järnbrist hos barn gör att de utvecklas sämre motoriskt och intellektuellt. 

Vitamin D-brist och B12-brist

Vitamin D-brist beror på hur mycket man som mamma har i sitt förråd under graviditeten. Om man har D-vitaminbrist påverkar det utvecklingen av skelettet, hjärnan och immunförsvaret och ofta får de kramp. D-vitaminet reglerar kalk-halten i skelett och tänder. 
B12-brist brukar synas genom ojämnt humör (oroliga och skrikiga barn), matvägran och nedstämdhet (syns senare uppåt i åldrarna). Svaghet, trötthet och värk är andra symptom samt darrningar och mental frånvaro. 

Vitamin K-brist

Vitamin K-brist brukar hävas med en injektion hos nyfödda direkt efter födseln. K-vitaminet reglerar blodets koagulation och bygger upp skelettet. K-vitaminet kan också bildas direkt i tarmen. 

Zink-brist

Zinkbrist brukar uppstå under tredje trimestern hos mamman och detta påverkar såklart barnet. Zink finns i cashewnötter, frön, ärtor, pumpa och potatis. Brist på zink brukar synas i form av eksem och andra hudförändringar. Zink-brist uppstår ofta när vi intar sädesslag, t ex havregryn, mjöl av korn, råg och vete. 


Frukost 5.00-7.00 Puré + någon fruktdryck + ev. inlagd gurka (vi får väl se?!) + ev. lite havregrynsgröt
Mellanmål 7.00-9.00 Äpplemos + apelsinjuice ( + ev. risgröt/potatismos fr 24 månader)
Lunch 9.00-11.00 Något lunchalternativ som nämnts nedan
Napping 11.00-13.00 Bra för hjärtat 
Fika 13.00-15.00 Ananas och papayapuré  + vatten + ev. kokosmjölk
Mellanmål 15.00-17.00 Grönsakspuréer/mos + grönsaksjuice ex. morotsjuice + äpplemos
Middag 17.00-19.00 Mos

Nu är min fråga, har jag lyckats att få in järnrik mat, K-vitaminrik mat, B12-rik mat, betakarotenrik mat, zinkrik mat? Själv har jag kalciumbrist, så jag vill se till att min pojke också får kalciumrik mat. Magnesiumrik mat är också viktig för skön sömn. 

Järnrik mat till frukost 5-7 på morgonen
Måndag C-vitamin Kiwi
Tisdag aprikos, + c-vitamin guava
Onsdag tomat och persilja eller ekologisk spenat eller mangold + C-vitamin paprika
Torsdag kokos + papaya/apelsiner/clementiner
Fredag groddade linser + jordgubbar 
Lördag C-vitaminrik blomkål eller broccoli och paprika
Söndag Havregrynsgröt + blåbär och russin

Kalciumrik mat till mellanmål 7-9 på förmiddagen
Måndag Juice + kalciumrik vattenkrasse och sallad
Tisdag Juice + kalciumrik okra
Onsdag Juice + kalciumrika dadlar
Torsdag Juice + kalciumrik broccoli
Fredag Juice + kalciumrika brytbönor
Lördag Juice + kalciumrika fikon
Söndag Juice + Kalciumrika aprikoser/plommon/kiwi och havregrynsgröt 

Vitamin D-rik mat (är också B-12-rik) till lunch 9-11 på förmiddagen ev. med magnesiumrikt brunt ris och/eller bönor/linser
Måndag vitamin D-rik lax
Tisdag vitamin-D rik makrill
Onsdag vitamin-D rik tonfisk
Torsdag vitamin-D rik ägg
Fredag vitamin-D rik svamp
Lördag vitamin-D rik solsken
Söndag Vitamin-D rikt dagsljus
Kryddor kanske kan läggas till vid högre ålder, t ex kalciumrik timjan, persilja, vitlök och basilika. 
+ K-vitaminrika örter:  salvia, koriander, mejram, oregano, färsk lök samt kryddorno chili, curry, paprika, cayenne, sparris, kål, inlagd gurka

Magnesiumrik FIKA 13-15 på eftermiddagen
Måndag magnesiumrika svarta vinbär eller guava
Tisdag magnesiumrika hallon
Onsdag magnesiumrika jordgubbar
Torsdag magnesiumrik vattenmelon
Fredag magnesiumrik tahini och/eller linfrön
Lördag magnesiumrika bananer
Söndag magnesiumrik avokado
Övrigt: Koriander, dill, persilja

Betakarotenrikt (förstadie till A-vitamin) mellanmål 15-17
Måndag-Söndag: Potatis och morötter, spenat, örter

Zink-rik middagsmat 17-19 lunchrester och/eller...
Måndag Spenat, 
Tisdag cashewnötter, choklad, jordnötter
Onsdag bönor och kikärtor, 
Torsdag svamp
Fredag sesamfrön (tahini) och honung
Lördag örter och kryddor
Söndag ost och mjölkprodukter samt

Jag kom över en artikel om att stärkelserik mat inklusive ris och potatis inte ska ges till barn under 2 år. Den går att läsa här