måndag 24 februari 2014

Varför gråter jag? Östrogen, näringsbrist och stress.

Östrogennivåerna och stress samt näringsbrist (pga dåligt näringsupptag som orsakas av gluten som förstört tarmluddet)

Östrogennivåerna sjunker under tider av näringsbrist, hård fysisk träning och stress.
Hur kan man som gravid, under perioder av mycket gråt, stärka sig själv? Kanske genom att få i sig östrogenrik mat? Vilken mat ska man äta då? Eller vad ska man göra?

1. Östrogen är viktigt för benstommen, centrala nervsystemet, skyddar mot hjärtinfarkt och benskörhet. Vad kan hjälpa mot gråt och östrogenbrist? Normalt hjälper det att äta mycket kalciumrik mat och att vara ute i dagsljus. Oftast märks den låga östrogennivån när du försöker att göra mycket. Om du till exempel städar golven eller går upp i trappan kommer mjölksyran alldeles för snabbt. Du klarar inte lika mycket längre. Du behöver därför stärka dig med näring i from av aminosyror. Har du glutenintolerans och äter gluten, har du också förstörd tarmludd och tar därför inte upp östrogen i kroppen eller kalcium.

2. Kroppen behöver aminosyror för att bygga muskler. Eftersom kroppen inte kan lagra aminosyrorna i form av proteiner, måste de tillföras varje dag. Aminosyror finns i bananer, avokado, ananas, kiwi, plommon och tomater samt jordgubbar och linfrön. Men har man förstörd tarm så tas inte dessa upp i kroppen och det påverkar oss.

Nedstämdhet och deppighet är vanliga tecken på låga östrogennivåer. Du känner dig ofta ensam och trött och ofta omotiverad och kraftlös. Normalt måste man öka östrogenet med mat rik på tryptofan, men om man är glutenintolerant räcker inte det, utan man måste utesluta gluten helt och hållet för att kunna ta upp aminosyrorna i kroppen. Aminosyran tryptofan finns i ägg, choklad, bananer och avokado. Frukter rika på tryptofan är ananas, bananer, kiwi, plommon och tomater.
Fytoöstrogener, ett naturligt östrogen, kan också hjälpa. Det finns i jordgubbar och linfrön.
Kanske det är därför jag har ett sådant sug efter jordgubbar varje dag (och tyvärr är det inte säsong ännu).

Sluta tro att du inte är glutenintolerant

Viktigt är också att sluta tro att man inte är glutenintolerant och att verkligen utesluta alla sorters glutenrik mat som sprödbakade/friterade grönsaker, couscous, pasta, bröd, croissant, brownies, kitkat choklad e.dyl. och verkligen välja sådan mat som är glutenfritt: Ris, potatis, grönsaker, frukt, godis utan gluten och annat.

Eftersom jag är gravid är det extra viktigt att få i mig näring så att jag orkar. Därför är det av yttersta vikt att jag väljer saker som inte innehåller mycket socker, men som ändå hjälper till att stävja sötsuget och som inte är speciellt dyrt, eftersom sockret försämrar mitt immunförsvar och ger mig rinnsnuva.