lördag 15 februari 2014

Vad ska jag ge min baby för mat?

Vad ska jag ge min baby för mat?

Jag vill inte ge min baby mjölkprodukter och inte heller sådant som innehåller gluten. Jag håller mig till potatis, ris, grönsaker och frukt. Men alla rekommenderar gröt, välling och ersättning. Kan jag på något sätt undvika näringsbrist hos mitt barn och problem med allergier, magproblem och dylikt om jag modifierar de rekommenderade förslagen?

Så här tänkte jag mig:

0-24 månader: Från födseln kan jag ge min bebis vatten och D-vitamin.

Man har kommit fram till att barn har olika brister. Från 9-24 månader har de flesta järnbrist. Järnförrådet brukar vara fram till sex månader, sedan är det slut. Vitamin D-brist beror på hur mycket man som mamma har i sitt förråd under graviditeten. Vitamin K-brist brukar hävas med en injektion hos nyfödda direkt efter födseln. Zinkbrist brukar uppstå under tredje trimestern hos mamman och detta påverkar såklart barnet. Zink finns i cashewnötter, frön, ärtor, pumpa och potatis.

Jag kollade upp Sempers hemsida och deras produkter. Från 4 månaders ålder kan man ge i princip vad som helst, bara det är i puréform.

Frukost, mellanmål och kvällsmat. Från 4 månader kan man ge frukt som puréer och som dryck och när de får tänder lite "grövre" bitar.

  1. Äpple och banan
  2. Äppledryck
  3. Aprikos och päron
  4. bananmos
  5. Blåbärsmos
  6. Katrinplommonpuré
  7. Äpple och aprikos
  8. Apelsinjuice
  9. Banan och mango
  10. Äpple och päron
  11. Äpple och jordgubb, hallon och blåbär
  12. ris med banan
  13. Banan och ananas, passionsfruktjuice och apelsinjuice
  14. Äpple, svarta vinbär, hallon
  15. Äpple, banan och hallon
  16. Banan, hallon, plommon
  17. Banan, ananas, äpple
  18. Banan och mango 
Till lunch (9.00-11.00) Potatis- och ris samt havre och majs inkluderas från 24 månaders ålder och exluderas innan dess.

  1. Puré av tomat, röd paprika, äpple, ris, basilika och oregano
  2. Goda grytan: Puré av vatten, vita bönor, morot, rotselleri, lök, gröna ärtor, tomatpuré, ris, olja, salt, lagerblad, vitlök, vitpeppar och rosmarin
  3. Puré: "Fiskgratäng" utan fisk: Vatten, potatis, morot, rotselleri, muskot, vitpeppar, lagerblad, olja
  4. Puré: Grönsaker och "kyckling": Potatis, vatten, morot, majs, ärtor, olja, citronjuice, vitpeppar
  5. Puré: Grönsaker: morot, vatten, gröna ärtor, potatis, lök, rotselleri, potatis, vitpeppar, dill, persilja
  6. Puré: "Kalops" med potatis: Potatis, vatten, morot, lök, ris, olja, salt, kryddpeppar, lagerblad, vitpeppar.
  7. Havregröt med äpple och päron
  8. Potatis och purjolökssoppa
  9. Tomatsoppa : Tomat, potatis, vatten, morot, olja, ris, paprikakrydda, basilika, lök, timjan, spiskummin, vitlök
  10. Örtagårdsgryta : Vatten, potatis, morot, palsternacka, gröna ärtor, ris, olja, salt, dill, lök, vitpeppar och timjan (Från 8 månader)
  11. Indisk masala: Vatten, morot, ris, tomat, lök, kokos, olja, koriander, gurkmeja, vitlök, spiskummin, ingefära, kryddnejlika, kanel (Från 8 månader)
  12. Tex Mex: Vita bönor, vatten, tomat, lök, ris, majs, röd paprika, olja, vitlök, lagerblad, vitpeppar, kryddnejlika, timjan (Från 8 månader)
  13. Spansk paella: Vatten, ris, ev. fisk, tomat, röd paprika, lök, morot, ris, olja, vitlök, gurkmeja, persilja, vitpeppar, (Från 8 månader)
  14. Thaiwok med kokos: Vatten, morot, lök, grön paprika, riven kokos, citronjuice, olja, ris, koriander, spiskummin, vitlök, ingefära, vitpeppar (Från 8 månader)
  15. Broccoli : Vatten, broccoli, rotselleri, morot, ris, olja, potatis, citronjuice, salt, dill, vitpeppar (Från 1 år)
  16. Marockansk gryta : Vatten, morot, tomat, lök, squash, röd paprika, russin, olja, ris, koriander, ingefära, kanel, gurkmeja, svartpeppar, kryddnejlika (Från 8 månader)
  17. Moussaka : Potatis, tomat, aubergine, squash, lök, ris, olja, salt, oregano, vitlök, vitpeppar, lagerblad (Från 1 år)
  18. Palsternacka och potatis : Palsternacka, potatis, vatten, olja (Från 4 månader som puré)
  19. Goda grytan med bönor och rosmarin : Vatten, vita bönor, morot, rotselleri, lök, gröna ärtor, tomatpuré, ris, olja, salt, lagerblad, vitlök, vitpeppar och rosmarin (Från 1 år)
  20. Morot och potatis : Morot, potatis och olja (Från 4 månader som puré)
Man behöver bara koka ihop allting som en soppa och sedan göra allt till puré. 

Ett vanligt matschema hos en 6-månaders bebis kan se ut så här hos en "normal" familj:

06:30 150 ml välling
10.00 Banangröt + ersättning alt. 1,5 dl gröt + fruktpuré + vatten  
14.00 Ersättning alt. ½ stor burk mat + fruktpuré + vatten
17-17.30 Puré (majs eller potatis) + ersättning alt. 1,5 dl gröt + fruktpuré + vatten
20-21.00 150 ml välling + ev. fruktpuré

Hos mig tänkte jag ett schema såhär:

Frukost 5.00-7.00 Bananpuré + någon fruktdryck + ev. inlagd gurka (vi får väl se?!) + ev. lite havregrynsgröt
Mellanmål 7.00-9.00 Äpplemos + apelsinjuice ( + ev. risgröt/potatismos fr 24 månader)
Lunch 9.00-11.00 Något lunchalternativ som nämnts ovan exkl. stärkelserik mat för 6-månadersbabyn
Napping 11.00-13.00 Bra för hjärtat 
Fika 13.00-15.00 Ananas och papayapuré  + vatten + ev. kokosmjölk
Mellanmål 15.00-17.00 Grönsakspuréer/mos + grönsaksjuice ex. morotsjuice + äpplemos
Middag 17.00-19.00 Bärmos +  avokado + kiwimos

Nu är min fråga, har jag lyckats att få in järnrik mat, K-vitaminrik mat, B12-rik mat, betakarotenrik mat, zinkrik mat? Själv har jag kalciumbrist, så jag vill se till att min pojke också får kalciumrik mat. Magnesiumrik mat är också viktig för skön sömn. 

Järnrik mat: Tomat, aprikos, persilja, ekologisk spenat, kokos, oliver, groddade linser, mangold
C-vitaminrik mat som hjälper järnet: Kiwi, Guava, Paprika, timjan, persilja, broccoli, blomkål, papaya, apelsiner, clementiner, jordgubbar

Kalciumrik mat: Vattenkrasse, okra, broccoli, brytbönor, timjan, persilja, vitlök, basilika, sallad, torkade fikon, dadlar, aprikoser, plommon och kiwi
Vitamin D-rik mat: Lax, makrill, tonfisk, ägg, svamp men bäst är solsken eller dagsljus (10-20 minuter per dag är tillräckligt)
Magnesiumrik mat: Svarta vinbär, hallon, jordgubbar, vattenmelon, guava, kiwi, grapefrukt, koriander, dill, persilja, kakao, linfrön, tahini (sesamfrön), bönor, linser, brunt ris, avokado, bananer, choklad

K-vitaminrik mat: Torkade och färska örter t ex basilika, salvia, timjan, persilja, koriander, mejram, oregano, sallad, färsk lök, brysselkål, broccoli, kryddor t ex chili, curry, paprika, cayenne, sparris, kål, inlagd gurka, plommon. Se till att äta det själv under graviditeten så underlättar du för din bebis senare. 

Betakaroten: sötpotatis, morötter, rädisor, spenat, torkade örter, sallad

B-12 rik mat: Ekologiska frukt- och grönsaksval ger B-12-vitaminrik föda. Annars är makrill, lax och tonfisk bra val eller varför inte krabba, räkor och hummer. Ägg är också rik på B-12.

Zink-rik mat: Spenat, cashewnötter, choklad, bönor och kikärtor, svamp, sesamfrön (tahini), torkade örter och kryddor, jordnötter. Tyvärr passar inte dessa en liten bebis om man inte gör hummus av kikärtorna, eller tahini av sesamfrön. Men att lägga till örter och kryddor är den bästa dieten för ett barn. Under tiden kan man, om man ammar, se till att äta Zink-rik mat och vem vill inte ha cashewnötter, jordnötter och choklad som snack?

Graviditetsmat:

Det viktigaste är nog att koncentrera sig på järnrik kost samt kalcium- och magnesiumrik mat. 

Jag själv behöver äta mer jordnötter, pinjenötter (i te), mandel och pistaschnötter för att få mig mer järn. Linser, kidneybönor och mörk choklad. Om jag äter mer timjan, persilja, svartpeppar och mint kan jag också få i mig mer järn. Jag äter också jordärtskocka, torkade aprikoser, russin, tonfisk och räkor. 

När vi kommer till kalciumrik mat äter jag fikon, aprikoser, timjan, persilja, vitlök och ibland kiwi. Men räcker det? 

Jag kom över en artikel om att stärkelserik mat inklusive ris och potatis inte ska ges till barn under 2 år. Den går att läsa här.