tisdag 4 februari 2014

Njurarna - hur du håller de friska och hur du avgiftar dem.

För att hjälpa min kropp att hålla sig "ren" måste jag se till att hålla mina njurar i gott skick. Vad kan jag göra för att se till att de fungerar optimalt?

1. Dricka vatten.

Eftersom jag inte är så förtjust i vatten, även om jag använder filtrerat vatten, dricker jag ibland då och då. Vatten känns inte som det är aktuellt. Däremot färskpressade juicer från apelsiner. Det är viktigt att dricka tillräckligt. Är du stressad förbrukar du ännu mer vatten och blir därför lätt uttorkad.

2. Hindra njurarna från att bilda kalciumstenar.

För att förhindra att kroppen bildar kalciumstenar är det bästa sättet att äta magnesiumrik mat. 200 mg är rekommenderat. Magnesium finns rikligt i avokado, bananer, torkad frukt och mörk choklad. Vitamin B6 hjälper också och finns rikligt i pistaschnötter och sesamfrön. En av mina favoriter är att blanda honung med sesamfrön. En tesked honung blandat med två teskedar (eller mer) sesamfrön och sedan äta med sked smakar lika gott som sesambars man köper i affären. Mm. Njuter av den här maten! Känner du någon som ofta går på toaletten, kanske du själv, din dotter eller din svärmor? Ta en titt på deras mat och se om de kan äta mer av någonting. Kanske gillar de choklad, kanske pistaschnötter eller banan? Banan är bra mat och mättande. Jag själv älskar pistaschnötter.

3. Öka kaliumintaget

Genom att hålla blodtrycket i god balans hjälper man njurarna på traven och det gör man bäst genom att inta mycket kaliumrik mat. Även mat rik på magnesium och Q10 hjälper också att hålla blodtrycket i gott skick. Bakad potatis, torkade aprikoser, avokado, svamp och bananer är kaliumrika. Min dotter gillar bakad potatis med smör och banan. Börja med det du gillar. Vill man kan man äta rå broccoli som är kaliumrik, fast jag föredrar den kokta varianten. All frukt är kaliumrika. Jag brukar äta 3-5 bananer per dag och ibland någon bakad potatis eller två. Mm. Gott! Magnesiumrik mat var avokado, banan, torkad frukt och mörk choklad. Apelsiner (på vintern) och jordgubbar (på sommaren) är de bästa källorna för Q10. Gör färskpressad apelsinjuice på 8-12 apelsiner eller jordgubbsdricka (eller äta färskt) så får du i dig mycket Q10. Q10 är bra för vårt immunförsvar, det är en antioxidant och den bildas naturligt i våra njurarna, i levern och i hjärtat. Om njurarnas funktion är nedsatta kan man boosta dem genom att äta apelsin eller jordgubbar. Eftersom det är vinter nu finns inga jordgubbar, men som tur är apelsiner. Min dotter som ofta går på toaletten älskar mina apelsinjuicer, jordgubbar, choklad, banan och bakad potatis. Barn vet oftast vad de själva behöver. Min son däremot, som jag satt på gluten och mjölkfri kost, har ingen aptit alls för någonting av detta.

4. Minska på sockret

När man säger att man ska minska på sockret är det inte fruktsockret som det ska minskas på utan all annan sorts socker, från sötningsmedel, vanligt rörsocker (vitt socker), kolhydrater från sädesslag och mjölksocker. Så drick med allt hjärta du har av sådant som växer på träd eller i buskar, apelsinerjuice, citronjuice, grapefruktjuice, men se till att det är färskpressat, eftersom köpejuicer är "döda" och bara fulla av "vanligt" och potentiellt "farligt" socker.

5. Se till att hålla nere på allt utom frukt och bär.

Om du äter som vanligt gör det inget, men vill du stärka dina njurar ska du ta bort kött, mjölk, bröd, och till och med stora mängder bönor och grönsaker. "fuskar" du gör det inget, det är bara att fortsätta stärka dig med bananer och frukt och bär när du har råd igen.