fredag 7 februari 2014

Lakrits är bra för vår hälsa

Örter

Om dina adrenals/binjurar har varit utsatta för långtidsstress kan örter hjälpa till att bygga upp hälsan igen.

1. Lakritsrot höjer binjurarnas hälsa. Det gynnar kortisolnivåerna och reglerar levern i att processa dem effektivare.
2. Tulsi (Basilika) hjälper till att reglera blodsockret och inflammationsnivåerna.
3. Pau d'arco dommer från rengskogarna. Den stärker immunsystemet och hjälper kroppen förhindra svamp, bakterier, och virusinfektioner. Tänk, om man vore helt influensa och förkylningsfri hela tiden (!)
4. Gojibär är rik på näringsämnen och Vitamin C, men andra frukter och bär är också det.
5. Schisandrabär är också bra, men vi har andra bär närmare oss, blåbär, lingon och hallon som är lika effektiva. Varför åka och plocka dyra schisandrabär när vi har mängder i våra egna skogar. (Hoppas försurningen av våra skogar går bort bara)
6. Cat's claw är en sydamerikansk ört som kan hjälpa immunsystemet att återskapas och den bekämpar inflammation i kroppen.

Jag har länge tyckt om lakrits och när jag var som värst under graviditeten kände jag ett otroligt sug efter otillgänglig lakrits. När jag kommer till Sverige igen ska jag införskaffa lakritsörten så snabbt jag kan!

Take care!