lördag 8 februari 2014

Enzymer, aminosyror och proteiner

Enzymer behövs för att vi ska kunna tillgodogöra oss näringen från kosten! Enzymer är proteiner/äggviteämnen som sätter igång kemiska reaktioner i kroppen och fungerar som katalysatorer. Enzymerna behövs för nedbrytningen av maten.

Om man inte äter mat som behöver brytas ned (t ex kolhydrater, fetter och protein), behövs mindre mängd enzymer. Mineralämnen, vitaminer eller hormoner kan dock inte vara verksamma i kroppen utan enzymer.

En cell kan innehålla upp emot 1000 olika enzymer. Vetegräs, groddar, ananas, papaya och Aloe Vera juice är exempel på mat som innehåller mycket naturliga enzymer. Enzymer förstörs till viss del vid tillagning av maten, därför är frukt, råkost och grönsaker så viktiga för att tillföra naturliga enzymer till vår kropp. Äter vi kyckling, pommes frites, ketchup och glass får vi alltså i oss ytterst lite enzymer och därför kan inte mineralämnena, vitaminerna eller hormonerna fungera optimalt i kroppen. Kroppens enzymtillverkning avtar med stigande ålder. Intag av naturliga enzymer kan då vara viktig som kompensation då det till viss del kan göra det jobb som de enzymer som kroppen producerar, exempelvis hjälpa till vid matsmältningen.

Det finns mängder av enzymer med olika funktioner i människokroppen. Man brukar dela in de i tre grupper: Ämnesomsättningsenzymer, matsmältningsenzymer och matenzymer.

De mentala och fysiologiska funktionerna i kroppen styrs av enzymer. Coenzymerna mineraler, vitaminer och hormoner måste till för att enzymer ska fungera optimalt. Enzymer omvandlar proteiner från maten till aminosyror (om man väljer att äta kyckling istället för frukt). Enzymer motverkar flera sjukdomar bland annat inflammationer, cancer och alzheimers. Det finns enzymer i leverns som har en avgiftande förmåga. Kroppen kan lida brist på enzymer vilket kan leda till obalans och sjukdom i kroppen.

Saliv innehåller amylas som bryter ner kolhydrater till maltos. Äter man frukt behöver man inte amylas. Magsäcken är full av matsmältningsenzymet pepsin för att bryta ner proteiner (om man väljer att äta svårsmält proteinrik kyckling framför lättsmält aminosyrerika frukter). Pepsin är beroende av att det finns tillräckligt med magsyra i magen, och den kan avta vid stress och sjukdom. I tolvfingertarmen och bukspottkörteln finns enzymet amylas (igen, se saliv) som bryter ner kolhydrater, lipas som bryter ner fett och trypsin som bryter ner proteiner. Väljer man att äta kyckling med pommes frites, ketchup och glass är det mycket enzymer som måste ut från saliven, magsyran och bukspottkörteln, men väljer man frukt krävs inga enzymer och man får i sig all näring man behöver ändå (glukos, fruktos, fett och aminosyror). Vid fasta och detox, liksom när man går över till 80% frukt och bär, minskas användningen av matsmältningsenzymer i kroppen. Istället börjar kroppen använda enzymer för att hjälpa kroppen med avgiftningen, och bortforslingen av döda celler och skapande av nya celler. Ett flertal matsmältningsenzymer anses förstöras vid 42-48 grader, varför vi bör inta mer levande föda, s.k. raw food (i synnerhet frukt och bär).

Så härligt, nu vet jag att fastan är otroligt gynnande för kroppen och varför profeten Muhammad kunde leva på dadlar så länge - dadlar gav all energi han behövde samtidigt som han renade kroppen. Allaho Akbar.

Proteiner och aminosyror

För att kroppen ska kunna tillverka proteiner krävs det aminosyror, eller att fullskaliga proteiner (läs kyckling) bryts ned till aminosyror, för att sedan byggas upp igen och bli proteiner. Proteiner är makromolekyler bestående av aminosyror i långa kedjor. Dessa binds samman med peptidbindningar. En kedja med upp till 50 aminoyror bruka kallas polypeptid, medan längre kallas proteiner eller polypeptid. Gränsen på 50 aminosyror kommer sig av att insulin (det minsta proteinet), består av 51 aminosyror.
Det finns hundratals olika aminosyror, men endast 20 stycken förekommer i de levande cellernas proteiner. Proteiner har många varierande funktioner vilket beror på deras komplexa och varierande form. De ser olika ut. De mindre runda kallas globulära medan hudens och skelettets kollagen är fibrösa och bildar långa fibrer.

Vi behöver alltså aminosyror, inte proteiner, från maten vi äter. Proteinet hemoglobin finns i alla våra röda blodkroppar och inuti sitter järn. Järn kan binda sig med syre vilket gör att vi kan transportera runt syret i våra kroppar. Skulle vi ha järnbrist bero det på att vi inte har tillräckligt med aminosyror i kroppen. Läkare krånglar till det och försvårar järnupptaget genom att förespråka att vi äter mer kött, kyckling och ägg, när vi faktiskt bara behöver få i oss mer järnrik och aminosyrerik mat. Exempel på järnrik mat är soltorkade tomater, torkade aprikoser, färsk persilja, spenat, kokosnöt (åhh, alla kokosbollar och kärleksmums), oliver, russin och groddar medan aminosyrornas bästa källor är avokado, kiwi, banan, melon, jordgubbar, grapefrukt, fikon, ananas och clementiner. Så alla ni där hemma med anemi, järnbrist, och alla gravida - se till att slänga i dig en massa frukt varje dag, mm, tre skålar med olika fruktvarianter till frukost, lunch och middag samt massor av härliga ananas, apelsin och jordgubbsdricka - vem kan motstå det?

Korrelationen proteiner, aminosyror och enzymer

Den mest välkända rollen hos proteiner (långa kedjor av aminosyror) i celler är som enzymer, vilka katalyserar kemiska reaktioner. Enzymer startar de flesta av reaktionerna involverade i exempelvis metabolism och även vad det gäller DNA-processer som DNA-replikation, DNA-reparation och transkription. De molekyler som binder till den aktiva ytan i ett enzym kallas substrat. Även om enzym kan bestå av hundratals aminosyror, så är det bara en liten del av dessa som är i kontakt med substratet och en ännu mindre del ca 3-4 aminosyror - som är direkt involverade i katalyseringen.

Aminosyror från frukt och bär är alltså viktiga för kroppens förmåga att reparera sig själv.

Alla dessa proteiner (långa aminosyrekedjor) fungerar alltså som hormoner, myoglobin, hemoglobin, gluten, albumin, keratin (hud och naglar), kollagen (bindväv i skelett), antikroppar (immunförsvaret), myosin och aktin (våra muskler) och dynein (spermier).

Eftersom proteiner är kroppens byggstenar är det viktigt att man får i sig en mängd varje dag. Man brukar säga att ett fullvärdigt protein innehåller alla essentiella aminosyror i lämpliga proportioner, t ex ärtor, linser, bönor eller kött, fisk och ägg, men man glömmer att det krävs ännu mer aminosyror, proteiner och enzymer för att kunna bryta ner dem. Det lättaste sättet att få i sig aminosyrorna är att ta dem i den enklaste och renaste formen, frukt och bär.

Läs gärna mer om enzymrik kost här.

Vill du veta mer om vilka som är de essentiella aminosyrorna, läs mer här.